پاورپوینت کامل و جامع با عنوان خصوصی سازی و اصل 44 در ایران در 24 اسلاید
خصوصی سازی فرایندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولتها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا درمیآورند.
واژه «خصوصی سازی» حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. خصوصیسازی وسیلهای برای افزایش کارایی (مالی و اجتماعی) عملیات یک مؤسسه اقتصادی است؛ زیرا چنین به نظر میرسد که مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار در شرایط رقابتی باعث بکارگیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و در نتیجه تولید بیشتر و متنوعتر کالاها و خدمات و کاهش قیمتها خواهد گردید. این پیشبینی به جهت مبانی تئوریک و علمی در سطح اقتصاد خرد و همچنین تجربه سایر کشورها امری پذیرفته شدهاست و در این صورت چرایی مسئله قابل پاسخ و اثبات است اما نکته غامض و پیچیده چگونگی انجام آن و در پیچیدهترین مسئله آن یعنی انتقال مالکیت و نیز شکلگیری بخش خصوصی در جامعه است.
بهطور خلاصه برای آنکه خصوصیسازی هرچه بهتر صورت پذیرد باید اقدامات زیر بهطور «همزمان» به عمل آیند:
- تقویت حقوق مالکیت خصوصی، تغییر ساختار شرکتها، آزادسازی و مقررات زدایی، اصلاح مقررات، اصلاح ساختار مالی (بویژه بازار سرمایه) و بازار نیروی کار؛
- تشویق و هدایت در جهت توسعه بخش خصوصی به منظور تحریک رقابت و ورود تولیدکنندگان به بازار؛
- واگذاری موسسات عمومی دولتی به بخش خصوصی (تغییر مالکیت).
فهرست مطالب:
تعاریف خصوصی سازی
چگونگی انجام خصوصی سازی
الزامات خصوصی سازی
موانع خصوصی سازی در ایران
اهداف خصوصی سازی
آثار خصوصی سازی (اصل 44)
محورها و عناوین اصلی سیاست های اصل 44 قانون اساسی
ساز و کارهای خصوصی سازی موفق در ایران
الزامات واگذاری
اشکالات تجربیات قبلی خصوصی سازی در ایران
پیش نیاز فرهنگی
مرسوم ترین روش های خصوصی سازی
فروش دارایی ها
عرضه سهام به عموم
صدور و توزیع کوپن
فروش سهام به کارکنان و مدیریت شرکت ها
تقسیم به واحدهای کوچک تر
مشارکت با بخش خصوصی
اجاره به شرط تملیک
عرضه سهام به گروه های خاص
عوامل موثر بر عدم توفیق سیاست خصوصی سازی در ایران
و…