جزوه درس مدیریت راهبردی سازمان(مدیریت استراتژیک)

- جزوه درس مدیریت راهبردی سازمان(مدیریت استراتژیک)

جزوه درس مدیریت راهبردی سازمان(مدیریت استراتژیک)

تعریف برنامه ریزی ………………………………………………………………………………………………. ۶
انواع برنامه ریزی ……………………………………………………………………………………………….. ۶
برنامه ریزی متمرکز و غیر متمرکز …………………………………………………………………………. ۶
محاسن نظام برنامه ریزی متمرکز …………………………………………………………………………. ٧
معایب نظام برنامه ریزی متمرکز …………………………………………………………………………… ٧
محاسن نظام برنامه ریزی غیر متمرکز …………………………………………………………………….. ٨
معایب نظام برنامه ریزی غیر متمرکز ……………………………………………………………………… ٨
ویژگی کشورهای جهان سوم ……………………………………………………………………………… ١٠
اهداف توسعه ملی ………………………………………………………………………………………….. ١٠
تعریف توسعه ملی …………………………………………………………………………………………… ١١
چرخه توسعه ……………………………………………………………………………………………………. ١٢
مهمترین چالش های راهبردی ……………………………………………………………………………….. ١٣
انواع برنامه ها ………………………………………………………………………………………………….. ١۴
١۴ …………………………………………………………………………….. Mission: ( مأموریت( رسالت
هدف : ………………………………………………………………………………………………………… ١۴
استراتژی : …………………………………………………………………………………………………… ١۴
خط مشی( سیاست): ……………………………………………………………………………………….. ١۵
روش : ………………………………………………………………………………………………………… ١۵
رویه : …………………………………………………………………………………………………………. ١۵
مقررات : …………………………………………………………………………………………………….. ١۵
طرح : ………………………………………………………………………………………………………… ١۵
بودجه : ………………………………………………………………………………………………………. ١۶
انواع برنامه براساس سطوح سازمانی ………………………………………………………………………. ١۶
١۶ ……………………………………………………………………………………. (Strategic) استراتژیک
١۶ ……………………………………………………………………………………….. (Tactical) تاکتیکی
١٧ …………………………………………………………………………………… (Operational) عملیاتی
انواع برنامه ریزی ……………………………………………………………………………………………… ١٧
تفاوت برنامه جامع و عملیاتی ………………………………………………………………………………… ١٧
١٩ …………………………………………………………… (Strategic Planning) برنامه ریزی استراتژیک
استراتژی ………………………………………………………………………………………………………… ١٩
تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی …………………………………………………… ٢١
٢٣ …………………………………………………………… Strategic management مدیریت استراتژیک
ویژگی های مدیریت استراتژیک …………………………………………………………………………….. ٢٣

مراحل مدیریت استراتژیک …………………………………………………………………………………… ٢۴
ارتباط بین سطوح مدیریت استراتژیک ……………………………………………………………………… ٢۵
مرحله اول: تحلیل محیط ……………………………………………………………………………………… ٢٧
ارتباط عوامل داخلی و خارجی محیطی ……………………………………………………………….. ٢٧
٢٨ ……………………………………………………………………………. (Mission) رسالت یا مأموریت
موارد در ارتباط با رسالت …………………………………………………………………………………. ٢٨
ویژگی های بیانیه رسالت ………………………………………………………………………………….. ٢٨
٣٠ ………………………………………………………………………………(Vision) چشم اندازیا دورنما
فرآیند تدوین بیانیه دور نما ………………………………………………………………………………. ٣٠
مهمترین ویژگی های یک دور نمای موثر: ………………………………………………………………. ٣١
نحوه تهیه چشم انداز: ……………………………………………………………………………………… ٣١
٣٢ ……………………………………………………………………………………….. VALUES ارزش ها
تعریف ارزش: ……………………………………………………………………………………………….. ٣٢
تعریف ارزش های استراتژیک: …………………………………………………………………………… ٣٣
٣۴ ………………………………………………………………………. (OBJECTIVES) اهداف سازمان
ویژگی اهداف استراتژیک …………………………………………………………………………………. ٣۵
گام های تدوین اهداف استراتژیک ………………………………………………………………………. ٣۵
ارتباط رسالت ، دور نما ، ارزش های حاکم بر سازمان با اهداف سازمان ………………………….. ٣۶
شناخت محیط های سازمانی ………………………………………………………………………………….. ٣٧
تحلیل محیط داخلی و خارجی ………………………………………………………………………………. ٣٨
نیروهاپنج گانه محیطی(مدل پورتر) ………………………………………………………………………… ٣٩
رابطه تحلیل محیط خارجی و رویدادهای محیطی ……………………………………………………….. ۴٢
مفهوم مداقه(اسکن) محیط خارجی ………………………………………………………………………… ۴٣
تحلیل محیط داخلی …………………………………………………………………………………………… ۴۴
۴۵ …………………………………………………………………………………………………. SWOT تکنیک
مراحل انجام تکنیک: ………………………………………………………………………………………. ۴۵
۴۵ …………………………………………………………. (IFE ) تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
۴۶ ……………………………………………………….. ( EFE) تشکیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
۴٧ …………………………………………………………………………………………… SWOT ماتریس
مرحله دوم: تدوین استراتژی ………………………………………………………………………………… ۵٠
تعریف استراتژی …………………………………………………………………………………………….. ۵٠
آگاهی های لازم برای تدوین استراتژی ………………………………………………………………… ۵٠
ارتباط بین تحلیل محیط، تدوین استراتژی و اجرای استراتژی ………………………………………….. ۵

انواع استراتژی از نظر سطوح سازمانی …………………………………………………………………….. ۵٣
استراتژی در سطح کل سازمان …………………………………………………………………………… ۵٣
استراتژی در سطح واحد سازمانی ……………………………………………………………………….. ۵۴
۵۴ …………………………………………….. :(Strategic Business Unit ) واحد تجاری استراتژیک
استراتژی در سطح دایره ای از سازمان …………………………………………………………………. ۵۵
انواع استراتژی از نظر ماهیت عملکردی …………………………………………………………………… ۵۵
استراتژی رشد یا توسعه ……………………………………………………………………………………. ۵۵
استراتژی تمرکز …………………………………………………………………………………………….. ۵۶
استراتژی توسعه یا یکپارچگی عمودی …………………………………………………………………… ۵۶
۵٧ ……………………………………………………………………. (Diversification ) استراتژی تنوع
استراتژی ادغام ………………………………………………………………………………………………… ۵٧
استراتژی سرمایه گذاری مشترک ……………………………………………………………………………. ۵٨
استراتژی خرید یک شرکت …………………………………………………………………………………… ۵٨
استراتژی ثبات ………………………………………………………………………………………………….. ۵٨
استراتژی های انقباضی ……………………………………………………………………………………….. ۵٨
استراتژی دفاعی ……………………………………………………………………………………………….. ۵٩
استراتژی ترکیبی ………………………………………………………………………………………………. ۵٩
مدل های مختلف انتخاب استراتژی ………………………………………………………………………….. ۶١
۶١ ……………………………………………. (SPACE) ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک
۶٧ …………………… Boston consulting Group (BCG) Matrix ماتریس گروه مشاوران بستن
ماتریس داخلی و خارجی ……………………………………… ٧١ Internal-External (IE) Matrix
٧٢ ……………………………………………… Grand Strategy Matrix ماتریس استراتژی اصلی
ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی …………………………………………………………………… ٧٣
٧۶ ………………………………………………………………. G E (GENERAL ELECTRIC) مدل
مرحله سوم: اجرای استراتژی ………………………………………………………………………………… ٧٨
استراتژی بازاریابی ………………………………………………………………………………………… ٧٨
استراتژی تولید و عملیات ………………………………………………………………………………….. ٧٩
استراتژی تحقیق و توسعه ………………………………………………………………………………….. ٧٩
استراتژی منابع انسانی …………………………………………………………………………………….. ٨٠
استراتژی منابع مالی ………………………………………………………………………………………. ٨١
یکپارچه سازی استراتژی های وظیفه ای ……………………………………………………………….. ٨١
ساختار استراتژیک ……………………………………………………………………………………………… ٨١
انواع ساختار استراتژیک ……………………………………………………………………………………… ٨٢

طبقه بندی بر مبنای وظیفه ………………………………………………………………………………… ٨٢
طبقه بندی بر مبنای محصول ……………………………………………………………………………… ٨٣
طبقه بندی بر مبنای منطقه جغرافیایی ………………………………………………………………….. ٨٣
ساختار ماتریس پروژه ……………………………………………………………………………………… ٨۴
ساختار شبکه: ……………………………………………………………………………………………….. ٨۵
ساختار ماتریس سازمانی ………………………………………………………………………………….. ٨۶
ساختار شبدری(پارندی) ………………………………………………………………………………….. ٨٧
مرحله چهارم: کنترل استراتژیک …………………………………………………………………………….. ٩٠
کنترل پس از عمل( باز خورد ) ………………………………………………………………………………. ٩١
بودجه ………………………………………………………………………………………………………… ٩١
تحلیل نسبتها …………………………………………………………………………………………………. ٩١
ممیزی ها …………………………………………………………………………………………………….. ٩١
اهداف و آرمان ها ………………………………………………………………………………………….. ٩٢
کنترل ها در حین عمل( متقارن ……………………………………………………………………………… ٩٢
کنترل پیش از عمل …………………………………………………………………………………………….. ٩٢
طراحی سیستم کنترل استراتزیک ……………………………………………………………………………. ٩٣
منابع: …………………………………………………………………………………………………………….

(این فایل با فرمت PDF ارائه شده و در 95 صفحه تنظیم شده است)

برای دانلود کلیک کنید