گزارش کار آزمایش کشش سطحی مایعات

- گزارش کار آزمایش کشش سطحی مایعات

گزارش کار آزمایش کشش سطحی مایعات

 

گزارش‌کار بسیار کامل و تمیز کشش سطحی مایعات، از سری آزمایش‌های شیمی فیزیک 1.

Word + Pdfقابل ویرایش!

13 صفحه!

 

گزارش‌کاری بسیار کامل و دقیق شامل قسمت‌های هدف آزمایش، مقدمه و تئوری، انواع تعاریف و توضیح کشش سطحی، تعریف و توضیح کامل نیروی چشبندگی سطحی، نکاتی درباره‌ی کشش سطحی، روش آزمایش، نتایج و محاسبات، نمودار، بحث و نتیجه‌گیری، دلایل خطا و پاسخ به سوالات همراه با ذکر و اثبات فرمول‌های مورد نیاز.

در ادامه به بخشی از متن و صفحاتی از این گزارش‌کار توجه بفرمایید:

کشش سطحی

کشش سطحی ویژگی‌ای در مایع‌ها است که باعث می‌شود لایه بیرونی آن‌ها به صورت ورقه‌ای کشسان عمل کند. این همان ویژگی‌ای است که موجب ربایش دو سطح مایع به یکدیگر می‌شود؛ مانند دو قطره‌ی آب که همدیگر را می‌ربایند و قطره‌ی بزرگ‌تری می‌سازند. کشش سطحی کمیتی است که بعد نیرو در واحد طول یا انرژی در واحد سطح دارد و در فیزیک معمولاً با نشان داده می‌شود. کشش سطحی را همچنین می‌توان مقدار کار لازم برای ایجاد واحد سطح مشترک جدید در نظر گرفت.

نیروی چسبندگی سطحی

نیروهایی هستند که مولکول های یک ماده را به سوی مولکول‌های یک ماده دیگر می‌کشند. این نیروها باعث می‌شوند که مایع به سطح ظرف چسبیده و آن را تر کند. برای مثال اگر کمی آب روی سطح شیشه بریزیم آب سطح شیشه را تر می‌کند، علت آن است که مولکول های آب در مجاور شیشه با نیروی چسبندگی سطحی از طرف شیشه و از سوی دیگر با نیروی چسبندگی از طرف سایر مولکول‌های آب کشیده می‌شوند. چون نیروهای چسبندگی سطحی بین مولکول‌های آب و مولکول‌های شیشه بزرگ‌تر از نیروهای چسبندگی بین مولکول‌های آب است.

 

 

برای دانلود کلیک کنید