پاورپوینت مدیریت استراتژیک / تجزیه و تحلیل SWOT و آموزش الکترونیکی

- پاورپوینت مدیریت استراتژیک / تجزیه و تحلیل SWOT و آموزش الکترونیکی

پاورپوینت مدیریت استراتژیک / تجزیه و تحلیل SWOT و آموزش الکترونیکی

پاورپوینت مدیریت استراتژیک / تجزیه و تحلیل SWOT و آموزش الکترونیکی

مطالعه موردی: دیجی کالا 

 

مدیریت استراتژیک

چرا خرید اینترنتی ؟
من می توانم راحت در خانه خود بنشینم و جزئیات کالایی را که می خواهم وارد نمایم و مجبور نیستم به دنبال جای پارک بگردم و در صف مغازه ها بایستم.
فروشگاه اینترنتی :
فروشگاه اینترنتی (فروشگاه آنلاین) یک وب سایت است که مانند یک فروشگاه سنتی، اجناس مختلفی را برای فروش عرضه می‌کند.خریداران پس از ورود به سایت فروشگاه،کالاهای موردنظر خود را سفارش می‌دهند.پس از تکمیل سفارش، هزینه‌ی اجناسی که از طریق خرید اینترنتی خریداری شده اند به چند شیوه قابل پرداخت است:با کارت‌های بانکی،شیوه پرداخت نقدی به مأمور پست در زمان تحویل کالا، و یا واریز به حساب. پس از مشاهده و تأیید سفارش توسط مسئول فروشگاه، مأمور پست کالا را در محل فروشنده تحویل می‌گیرد و به دست خریدار می‌رساند.
نوع خدمات :
خدمات در فروشگاه های اینترنتی
می توانند فیزیکی یا مجازی باشند.

از خدمات فیزیکی می تواند به خرید کتاب، مایحتاج زندگی، خودرو، موبایل و …. نام برد.
از خدمات مجازی می توان به فروش موسیقی، کتاب الکترونیکی، فیلم و … نام برد.

مهم ترین مزیت فروشگاه اینترنتی
وابسته نبودن به مکان فروشنده است.
چون مشتری از هر موقعیت جغرافیایی
با دسترسی به اینترنت می تواند خرید اینترنتی انجام دهد.
این یعنی تغییر مدل تجارت.
مزایا فروشگاه های اینترنتی :
فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی است
فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد
فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.
فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری به خریداران قرارمی دهد.
کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل، انبار، خواب سرمایه و غیره
تحویل کالای خریداری شده درب منزل
عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا
سرویس خرید و فروش اینترنتی (cash on delivery):
سرویس خرید و فروش اینترنتی شرکت پست به فروشندگان امکان میدهد که محصولات و کالاهای خودر را در یک فضای مجازی و به کلیه خریداران عرضه نماید. از مزایای این سرویس کاهش هزینه های مربوطه و سهولت دسترسی به بازرهای متعدد را میتوان برشمرد .
انواع فروشگاه های اینترنتی :

دیجی کالا :
دیجی کالا نام یکی از وب‌گاه‌های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وب‌گاه در زمینه فروش آنلاین محصولات دیجیتالی فعالیت می‌کند و به طور میانگین روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بازدید کننده دارد.
دفتر مرکزی این شرکت که برای امور مالی و بازرگانی استفاده می‌شود روبروی فرهنگسرای ارسباران است و دفتر دوم که مرکز پردازش‌ها نام دارد خارج از تهران در جاده فتح و دفتر سوم مرکز تکنولوژی و بازاریابی نام دارد و در پارک علم و فناوری شهر پردیس واقع شده است.
دیجی کالا :
دیجی‌کالا مرجع تخصصی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالا در ایران است.
کاربران و مشتریان دیجی‌کالا می‏‏‌توانند با حق انتخابی بسیار بالا و با دریافت اطلاعاتی کامل برای انتخاب درست کالای مورد نظر خود، وب سایت دیجی‌کالا را بررسی کنند و با حداکثر اطمینان کالای خود را انتخاب و خرید کنند. همواره بهترین انتخاب و بهترین خدمات، شایسته مشتری دیجی‌کالاست.
ایده شکل گیری دیجی کالا :
حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جست و جو در اینترنت درباره دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، که خیلی قابل اعتماد هم نبود، جرقه اولیه تاسیس شرکت دیجی کالا بود
خدمات دیجی کالا :
از جمله اقلام به‌فروش رسیده در فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا می‌توان به گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و انواع رایانه، دوربین دیجیتال، ماشین‌های اداری، کنسول‌های بازی، ساعت ،لوازم خانگی و نیز ادوات موسیقی و زیور آلات و اسباب بازی و کتاب اشاره کرد.
خدمات دیجی کالا :
تضمین بهترین قیمت :
ما تضمین می‌کنیم محصولات عرضه شده در دیجی‌کالا با گارانتی اصل، بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت نسبت به سایر فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی در سراسر کشور است.
اگر پس از خرید از دیجی‌کالا، متوجه شدید فروشگاهی همان کالا را با شرایط یکسان و قیمتی پایین‌تر ارائه می‌دهد، می‌توانید درخواست استفاده از «تضمین بهترین قیمت» را ارسال و در صورت تایید، اختلاف قیمت آن را به طور کامل از ما دریافت کنید.
تضمین اصالت کالا :
دیجی‌کالا اصالت همۀ کالاهایش را تضمین و همۀ آن‌ها را با گارانتی اصلی و معتبر عرضه می‌کند. از آنجا که دیجی‌کالا برای تامین کالاهای ارائه شده در وب سایت، تنها با شرکت‌های معتبر و واردکنندگان رسمی و قانونی همکاری می‌کند، مشتریان می‌توانند مطمئن باشند که کالای دارای هولوگرام و برچسب معتبر که هیچگونه دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته و از مجاری قانونی وارد کشور شده است، را از دیجی‌کالا خریداری می‌کنند.
تضمین گارانتی اصلی :
شرکت‌هایی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻭﺍﺭﺩکنندگان ﻗﺎﻧونی ﺩﺭ کشور ﻓﻌﺎلیت می‌کنند ﻭ ﺍﺳﺎمی ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺳایت این ﻭﺯﺍﺭتخانه ﺫکر ﺷﺪﻩ باید ﮔﺎﺭﺍنتی ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﺮﻭﺵ نیز ارائه ‌کنند، بنابراین گارانتی‌ اینگونه شرکت‌ها، گارانتی‌ معتبر محسوب می‌شود. به این ترتیب مشتریانی که گارانتی‌های بی نام و نشان آنها را سردرگم کرده است، می‌توانند گارانتی‌های معتبر را از نامعتبر شناسایی کنند. تمامی محصولات ارائه شده در وب سایت دیجی‌کالا توسط نمایندگان رسمی آن برند در ایران گارانتی شده‌اند و با اخذ مجوزهای لازم، از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند.
7 روز ضمانت بازگشت :
اگر کالای خریداری شده، ایراد یا اشکال فنی داشته باشد.
اگر کالای خریداری شده از نظر مشخصات یا ظاهر فیزیکی با اطلاعات وب سایت مغایرت داشته با
اگر کالای خریداری شده، آسیب دیدگی یا ایراد فیزیکی و ظاهری داشته باشد.
اگر مشتری از خرید خود منصرف شود.
اگر در اثر حمل و نقل، آسیب دیدگی ایجاد شده باشد.
دیجی بن :
• دیجی بن، امتیازیست ویژه که دیجی‌کالا جهت تشویق حداکثری، به همه‏‌ی مشتریان خود اعطا می‏‌کند. با این حال این مشتریان دائمی هستند که می‏‌توانند از آن بیشترین بهره را ببرند.
• دیجی بن، ماهیت ریالی نداشته و در واقع امتیازی است برای دریافت تخفیف قطعی در خرید بعدی.
• میزان دریافت امتیاز دیجی بن برای هر کالا متفاوت بوده و از قبل در کنار قیمت هر محصول درج شده است.
پیشنهاد ویژه :
قابلیت مقایسه کالا :
نظرات کاربران :
وجه تمایز دیجی کالا :
از ویژگی‌های دیجی‌کالا می‌توان به نقد و بررسی‌های مفصل و کامل آن در مورد انواع محصولات دیجیتال اشاره کرد.
دیجی‌کالا خدمات پس از فروشی برای کالاهایی که می‌فروشد ندارد اما خریداران هفت‌روز فرصت دارند تا اگر کالای خریداری شده ایرادی داشت آن را تعویض کنند. تمامی محصولات دارای گارانتی از نمایندگی های مختلف هستند.
روش های ارسال :
دیجی‌کالا با شرایط ارسال سریع‌،تحویل رایگان
و پرداخت در محل، لذت خریدی متفاوت را برای شما فراهم کرده است. در حال حاضر طرح تحویل اکسپرس در شهرهای زیر فعال شده است، اما به زودی شهرهای دیگر ایران را هم پوشش می‌دهد.
تهران، کرج، اصفهان، مشهد، اهواز، شیراز،
تبریز، کرمانشاه، قم، یزد، گیلان ومازندران.
روش های پرداخت :
پرداخت نقدی در محل تحویل
پرداخت با کارت بانکی در محل تحویل
پرداخت کارت به کارت
پرداخت از طریق درگاه اینترنتی
مقایسه :
مقایسه میزان درآمد :
صحبت های آقای سعید محمدی یکی از بنیانگذران فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا که در دوازدهمین همایش مدیریت کسب و کار های هوشمند در سازمان مدیریت صنعتی٬ گزارش عملکرد و اطلاعات مربوط به فروش دیجی‌کالا را برای اولین بار اعلام کرده است.
او گفته است که در حال حاضر تعداد فروش روزانه دیجی کالا روزانه ۲۰۰۰ سفارش است با متوسط ۶۰۰هزار تومان. با یک ضرب ساده، به عدد فروش (درآمد ناخالص) ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در روز می رسیم.
عدم وجود رقیب خارجی :
جالب است بدانید آمازون در سال ۲۰۱۲ هر ثانیه بیش از ۳۰۰ آیتم می فروخته است. درآمد (فروش) سالانه آمازون، در سال ۲۰۱۳ چیزی نزدیک به ۷۵ میلیارد دلار بوده است که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
مساله تحریم بانکی و مالی کشور، تهدیدی است که توسط کسب و کارهایی مانند دیجی‌کالا به فرصت های طلایی تبدیل شده است. به دلیل وجود تحریم ها، کمپانی های بزرگ و چند ملیتی مانند Amazon.com و eBay.com نمی توانند در ایران فعالیتی مانند کشورهای دیگر داشته باشند.
شباهت ها و تفاوت های خرید فروشگاه های اینترنتی داخلی و خارجی :
نحوه خرید کالا از سایت های خارجی از نظر ماهیت خرید تفاوت چندانی با خرید های داخلی نمی کند. انتخاب کالای مورد نظر، اضافه کردن به سبد خرید تصفیه حساب و پرداخت آنلاین مراحل مشابهی هستند که در خرید از سایت های خارجی همانند خرید از سایت های داخلی طی می کنید.
کارت های شتابی داخلی جای خود را به کارت های اعتباری مستر، ویزا، امریکن اکسپرس و یا ابزارهای دیگر پرداختی مانند پی پال و ایزی رمیتنس می دهند. لذا شما نیاز به استفاده از یکی از این روش های پرداخت ارز در سایت های خارجی دارید و می بایست آدرس پستی، تلفن، کدپستی غیرایرانی و همچنین آدرس پرداخت کننده (Billing Address) را در اختیار داشته باشید.
شباهت ها و تفاوت های خرید فروشگاه های اینترنتی داخلی و خارجی :
آشنایی با زبان انگلیسی و مطالعه قوانین، محدودیت ها و رویه های کاری سایت مورد نظر در مراحل مختلف خرید ازجمله نحوه خرید کالا از سایت های خارجی، روش های پرداخت ارز در سایت های خارجی، هزینه، نحوه ارسال، هزینه ارسال، نحوه کنسل کردن سفارش و … نیز امری ضروری است.
به صورت خلاصه نحوه خرید کالا از سایت های خارجی شباهت زیادی با فروشگاه های داخلی دارد و چندان دشوار نیست. قبل از اقدام به خرید نیاز به بررسی امنیت سایتی که قصد خرید از آن را دارید می باشد
روش فروش eBAY:
1 – روش مزایده ای: فروشنده یک کالا را روی وب سایت قرار می دهد سپس یک قیمت پایه برای کالای خود در نظر می گیرد. تعیین مدت زمانی حراجی بر عهده فروشنده می باشد و در پایان مدت زمان تعیین شده آن کالا به کسی که بالاترین پیشنهاد را ارائه داده است تعلق می گیرد.
2 – قیمت ثابت: در این مدل از فروش، فروشنده تنها یک قیمت ثابت را برای فروش کالا معرفی می کند و ازز افرادی که مایل به خرید این کالا هستند تنها باید قیمت ثابت ارائه شده توسط فروشنده را پرداخت نمایند.
روش فروش eBAY:
3- Buy itnow شما دکمه Buy itnow را هم در فروش به قیمت ثابت و هم در روش فروش مزایده ای مشاهده می نمایید. در روش مزایده ای شخص فروشنده علاوه بر ارائه ی قیمت ابتدایی برای شروع مزایده، توانایی این را دارد که قیمت ثابت برای فروش کالا نیز ارائه نماید تا در صورتی که شخص تمایل به خرید کالا در این قیمت را دارد بر روی دکمه «Buy itnow» کلیک کنند.
4 – براساس مطرح نمودن نیازها: در این روش، ebayیک بخشی را طراحی نموده است که افراد خواستار یکک کالای خاص با یک قیمت خاص در آنجا عضو شوند و فروشنده هایی که آن کالا را با مشخصات ارائه شده توسط فرد خریدار داشته باشند. با آنها تماس می گیرند.
5 – ebay stores: سرویس های دیگری است که ebay به مشتریان خود ارائه می دهد استفاده از امکان راهه اندازی فروشگاه های شخصی است که در آن امکانات پرداخت و قرار دادن کالا برای فروش با قیمت ثابت فراهم است.
ویژگی فروش aMAZON:
سایت آموزون مقدار زیادی و تعداد زیادی از کالاها را به فروش میرساند. روش فروش مستقیم آمازون به خریدار با آنچه در بیشتر خرده فروشان بزرگ آنلاین دیگر به جز برای محدوده محصولات روی میدهد، متفاوت نیست. آنچه که آمازون را به یک غول تبدیل میکند، در جزئیات آن است. در کنار دامنه عظیم محصولات، آمازون به هر تلاش ممکن برای سفارشی کردن تجربه خریدار دست میزند.
هنگامی که شما به صفحه اصلی این سایت میرسید، نه تنها پیشنهادهای ویژه و محصولات برجسته را خواهید یافت، بلکه اگر قبلن به سایت آمازون رفته باشید، پیشنهادهایی را که فقط برای خود شماست را خواهید یافت. آمازون شما را با اسم میشناسد و تلاش میکند که فروشگاه شخصی شما بشود.
دستاورد ها :
۱- دریافت تندیس دیموند از هفتمین جشنواره و کنفرانس کشوری مدیریت نظام توزیع و پخش در سال ۱۳۹۳
۲- برگزیده به عنوان برترین کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فن آوری اطلاعات در سال ۱۳۹۳
۳- برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرینی دنیا در کنگره جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۴ در مسکو
۴- برگزیده برترین سایت خرده فروش آنلاین در ششمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۲
۵- کسب نماد اعتماد الکترونیکی (۲ ستاره) از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۶- برگزیده دومین اجلاس جهانی نشان منتخب در سال ۱۳۹۲
۷- برگزیده بهترین وب‏ سایت فروشگاه اینترنتی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱
۸- برگزیده بهترین طراحی کاربردی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱
۹- برگزیده بهترین وب‏ سایت فروشگاه اینترنتی در سومین دوره جوایز فن‏ آوری ایران در سال ۱۳۹۱
۱۰- برگزیده همایش ملی توسعه دانایی محور در سال ۱۳۸۸
۱۱- کسب نشان مرکز کیفیت‌‏های برتر در سال ۱۳۸۸
۱۲- برگزیده بهترین وب‏ سایت پنجمین همایش ملی تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی در سال ۱۳۸۷
افتخارات :
بر اساس گزارش مجله اکونومیست در سال ۲۰۱۴ این وب‌گاه با سرمایه ۱۵۰ میلیون دلار در رتبه اول شرکت‌های اینترنتی ایران قرار گرفت. طبق گزارش واشنگتن پست در سال ۱۳۹۳ این وبگاه روزانه ۳٬۰۰۰ درخواست خرید دارد و در ۱۶ شهر مهم ایران برای پخش محصولاتش شعبه دارد. این شرکت ۴۵۰ کارمند در سال ۱۳۹۳ دارد و تحویل محصولات به مشتریان را کارمندان شرکت به عهده می‌گیرند. در سال ۱۳۸۷ در همایش ملی تجارت الکترونیکی، به عنوان وب‌گاه برگزیده از سوی وزارت بازرگانی معرفی شد.

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  38 اسلاید می باشد.

 

 

برای دانلود کلیک کنید