عنوان: پاورپوینت تربیت بدنی در مدارس
فرمت فایل: ppt
تعداد اسلاید: 199
هدف کلی
شناخت اهداف و نقش آن در تعیین محتوا و خطمشیهای اجرایی درس تربیتبدنی در مدارس.
هدفهای رفتاری
1. مفهوم تربیتبدنی و تعاریف مربوط به آن
2. اختلاف بین دو واژه«ورزش» و «تربیتبدنی»
3. نقش اهداف در برنامهریزی فعالیتهای تربیتبدنی و ورزش مدارس
4. اهداف عمومی تربیتبدنی در دوره ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان
5. تعریف واهداف آموزش و پرورش
6. اهداف کلی و اختصاصی تربیتبدنی و ورزش.
7. ضرورت تدوین برنامههای تربیتبدنی و ورزش در مدارس
8. اهداف تربیتبدنی در مدارس را از نظر «کین» و «دکتر تاش»
مفهوم تربیتبدنی
به منظور تعیین اهداف تربیتبدنی ابتدا لازم است که مفهوم تربیتبدنی در مدارس به درستی شناخته شود. بسیاری از افراد جامعه و حتی تعدادی از معلمان و مربیان تربیتبدنی دو واژه ورزش و تربیتبدنی را به جای یکدیگر به کار میبرند. این موضوع چنان فراگیر شده است که در بسیاری از برنامههای آموزشی واژه ورزشی به جای واژه تربیتبدنی به کار برده میشود. اگرچه هر دو بر پایه فعالیتهای جسمانی بنا شده اما تربیتبدنی از نظر ماهیت و اهداف با ورزش تفاوت داشته و این تفاوتها در اجرای برنامهها شکل واقعی و عینی به خود میگیرد. این تفاوتها در تعاریف هر یک از واژههای تربیتبدنی و ورزش به خوبی مشاهده میشود.
ژرژهپر : «تربیتبدنی علمی است منظم، اصولی، تدریجی و مداوم که از سن کودکی تا کهولت به منظور تقویت کامل بدن کسب سلامتی و بالابردن قدرت و استقامت دستگاههای مختلف بدن و پرورش استعدادهای افراد برای انجام هر نوع فعالیت میباشد».
دکتر لوبوش : «تربیتبدنی مجموع روشهایی است که جهت تبدیل بدن به یک وسیله مورد اعتماد و تطابق و همگامی با محیطهای بیولوژیکی و اجتماعی از طریق پرورش عوامل بیولوژیکی (قدرت و استقامت دستگاههای گردش خون و تنفس) و عوامل روانیـ حرکتی که خود باعث به وجود آمدن کنترل و مهارتهای بدنی که یکی از عوامل مهم رفتار و شخصیت آدمی است میباشد».
با تعاریف فوق میتوان چنین نتیجه گرفت که ورزش بخشی از تربیتبدنی است که انجامدادن آن منوط به کسب انواع مهارتهای حرکتی و ورزشی است.
فهرست مطالب
فصل اول: اهداف تربیتبدنی و ورزش در مدارس
فصل دوم: برنامهریزی درس تربیتبدنی و ورزش در مدارس
فصل سوم: شناخت خصوصیات و ویژگیهای رشدی دانشآموزان
فصل چهارم : محتوای درس تربیتبدنی در مدارس
فصل پنجم: وظایف و مسئولیتهای نهادها و مسئولان آموزشی
فصل ششم: اصول برنامهنویسی کلاسهای تربیتبدنی
فصل هفتم: روشهای تدریس درس تربیتبدنی در مدارس
فصل هشتم : ارزشیابی و نمرهدادن در تربیتبدنی
فصل نهم : برنامه تربیتبدنی ویژه در مدارس
منبع : تربیت بدنی در مدارس
انتشارات دانشگاه پیام نور
رشته تربیت بدنی
تالیف:دکتر مهدی کارگر دکتر مسعود نادریان