پاورپوینت بررسی شیوه آذری حمام ، خانه و آب انبار

دانلود فایل

پاورپوینت بررسی شیوه آذری حمام ، خانه و آب انبار مربوط به درس معماری اسلامی در 107 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت ppt

 

آذری، سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دوره حکومت ایلخانان بر ایران (۶۵۴-۷۳۶ق/۱۲۵۶-۱۳۳۶م) است .

پس از استقرار هولاکو در مراغه (۶۵۷ق/۱۲۵۹م) معماری ایران جان تازه‎ای گرفت و سبک آذری در پی دگرگونی هایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حاکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراسته‎تر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (۸۰۷-۸۵۰ق/۱۴۰۴-۱۴۴۶م) را پدید آورد .

شیوه اذری دارای دو دوره است : دوره نخست از زمان هلاکو کو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم از زمان تیمور و پایتختی سمر قند آغاز می شود . در دوره دوم بود که معماران بزرگی چون قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین و زین العابدین شیرازی ، در خراسان بزرگ به کار گمارده شدند و سازنده ساختمان های بزرگی در آنجا بودند .

ویژگی های زمانی در این شیوه بسیار کارساز بود . در آن زمان نیاز به ساخت ساختمان های گوناگونی بود که باید هر چه زودتر آماده می شدند . از همین رو در روند ساختمان سازی شتاب می شد . پس به پیمون بندی و بهره گیری از عناصر یکسان [مانند کاربندی در سازه و آرایه] روی آوردند تا دستاوردشان به اندام و سازوار باشد .

فهرست مطالب

سبک آذری

ویژگی های تزیینات ساختمانی دوره آذری

آرایه های هندسی رایج در شیوه آذری

آرایه در شیوه آذری

نمونه هایی از شیوه آذری

گنبد سلطانیه

پلان طبقه همکف

پلان طبقه اول

پلان طبقه دوم

مقطع

جزئیات بنا

معرفی اتاق ها

مسجد جامع یزد

پلان مسجد جامع یزد

آرامگاه سید رکن الدین یزد

مسجد میر چخماق یزد

آب انبار

مقدمه

فرایند خنک سازی آب در آب انبارها

دلایل وجودی آب‌انبار

عملکرد و ارکان آب‌انبارها

آب انبار شش بادگیری یزد

نمونه های آب انبار

آب انبار حاج کاظم قزوین

آب انبار حکیم قزوین

حمام

حمام در فرهنگ ایران زمین

مصالح مورد استفاده در حمام

معماری در حمام های قدیمی

نمونه هایی از حمام های سنتی

حمام قدیمی سنندج

حمام وکیل شیراز

خانه

خانه لطفعلیان ملایر

هشتی و میان در

بیرونی و اندرونی

حوضخانه

مصالح مورد استفاده

پنجره های ارسی

خانه کلاه دوز های یزد

خانه گلشنی یزد

36675652321376528248 - پاورپوینت بررسی شیوه آذری حمام ، خانه و آب انبار94885726243955268145 - پاورپوینت بررسی شیوه آذری حمام ، خانه و آب انبار

دانلود فایل