مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی های فردی و سازمانی کارکنان با میزان پذیرش تغییر

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق ویژگی های فردی و سازمانی کارکنان با میزان پذیرش تغییر

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

تغییر سازمانی طرح‌ریزی شده، کوشش آگاهانه برای بهبود کار کل سازمان با یکی از قسمت‌های عمده آن برای بالا بردن اثربخشی آن است اشخاصی که سعی می‌کنند این تغییر را بوجود آورند، مشاوران و سازمانی را که باید تغییر یابد در سیستم مشتری می‌نامند. تلاش‌های طرح‌ریزی شده، می‌تواند معطوف به فرد، گروه یا رفتار سازمانی باشد. (دعائی، ص 190، 1384)

اثربخشی فردی در فرایند تغییر:

یک سازمان از اعضای منحصر به فرد تشکیل شده و هر عضو ارزش‌ها، عقاید و انگیزه‌های خود را دارد، شیوه رهبری مدیریت عالی، هنجارها، ارزش‌ها و عقاید اعضای سازمان فرهنگ سازمانی را تشکیل می‌دهد اثربخشی و اجرای هر چه بهتر فرایند تحول سازمانی را می‌توان با ایجاد فرهنگی افزایش داد که، در نیل به اهداف سازمانی کمک می‌کند و در عین حال نیازهای افراد را برآورده می‌کند.

تلاش‌های سازمان در راستای ایجاد تحولات که بر اثربخشی افراد تأکید دارد طیف وسیعی از برنامه‌های آموزش غیر تخصصی تا برنامه‌های تربیت مدیر اجرایی پرقدرت را در بر می‌گیرد. این برنامه‌ها شامل فعالیت‌هایی است که برای بهبود مهارت‌ها، توانایی‌ها و یا سطوح انگیزشی اعضای سازمان طرح‌ریزی می‌شود. بهبود مهارت‌های فنی و یا قابلیت‌های بین فردی جزو اهداف هستند اساس چنین کوشش‌هایی در این است که کارکنان با مهارت‌ها و توانایی‌های بالاتر و با انگیزه‌تر بهتر می‌توانند سازمان را در رسیدن به اهداف توسعه یاری رسانند. تام پیترز معتقد است «هر کسی را در هر چیزی دخالت بدهید، اگر افراد واقعاً دخالت داده شوند هر کاری می‌توانند انجام دهند.»

اثربخشی گروهی در فرایند تغییر:

برنامه‌ریزی‌های ایجاد تحول و زمینه‌سازی برای انجام آن ممکن است بر واحد بنیانی سازمان، تیم یا گروه کاری، به عنوان وسیله‌ای برای بهبود اثربخشی سازمان تأکید کند. امروزه ما در میانه تغییرات انقلابی در نحوه مدیریت افراد در سازمان‌های صنعتی هستیم. سازمان‌هایی، مثل فورد، بوئینگ و غیره در حال حرکت به طرف چیزی هستند که به آن مشارکت بالا یا «خود مدیریت[1]» می‌گویند.(Cholese, p.34,1986)، پیش زمینه این رویکرد نوظهور این است که سازمان‌ها اگر می‌خواهند در بازاری متلاطم از مزیت رقابتی پایداری برخوردار باشند، باید بر تعهد کارکنان خود اتکا کنند و بر بهبود فرایندهای حل مسئله و در عین حال بر رفع تضادها و مسائلی که مانع از بهبود اثربخشی و بهره‌وری و توسعه شکرت می‌شود، بسیار تأکید کنند.

این فعالیت‌ها برای بهبود عملیات تیم‌های کاری طراحی شده و ممکن است بر فعالیت‌های وظیفه‌ای تأکید کنند. یعنی کاری که گروه می‌کند یا با فرایند گروهی سروکار داشته باشند، مثل این که گروه چگونه کار می‌کند و کیفیت روابط بین اعضای گروه چطور است. فرض این است که گروه‌های کاری واحدهای اولیه سازمان‌اند و گروههای اثربخش‌تر در سازمان به سازمان بهتر منجر می‌شوند. گروههای اثربخش تر سبب افزایش انگیزه کاری و بهبود عملکرد و کاشه غیبت از کار و تر خدمت کارکنانم می‌شود همه این خصوصیات مثبت گروهی می‌تواند با تأثیرگذاری بر افراد آنها را برای رویارویی با تغییرات جدید آماده ساخته و زمینه پذیرش تغییر را در افراد افزایش دهد.

 

[1] SELF management

 

فهرست مطالب

فرایند تغییر و عوامل تأثیرگذار بر آن

اثربخشی فردی در فرایند تغییر

اثربخشی گروهی در فرایند تغییر

اثربخشی سازمانی در فرایند تغییر

نقش برتر انسان در تغییر سازمانی

مدل‌های تغییر سازمانی/چهارچوب نظری

مدل تغییر رابینز

مدل شماره 2-2: مدل تغییر رابینز

مدل 6 بخشی ویزبورد

مدل S7

مدل فرایندی

چهارچوب نظری

الگوی اساسی فرایند تغییر

مرحله اول – خروج از انجماد

گام‌های اساسی در خروج از انجماد

خروج از انجماد و تحللی میدان نیرو

مرحله دوم – حرکت و تغییر

مرحله سوم – انجماد مجدد

نیروها و محرکه‌های تغییر / منابع مقاومت و عدم پذیرش تغییر

نیروها یا محرکه‌های تغییر

انواع نیروهای تغییر

تحلیل میدان نیرو

مقاومت در برابر تغییر

علل و منابع مقاومت در برابر تغییر و عدم پذیرش تغییر آن از سوی کارکنان

الف) منابع مقاومت فردی:

ب) منابع مقاومت سازمانی:

غلبه بر مقاومت در برابر تغییر و استراتژی‌های آن:

1. آموزش و ارتباطات:

2-1. آموزش به عنوان یک ارزش

3-1. آموزش ویژه

آموزش حساسیت‌ها

2. مشارکت دادن و درگیر نمودن:

مفاهیم و تعاریف تعهد سازمانی

مدل پیشنهادی اثر نوع حرفه روی پیش شرط‌های تعهد سازمانی

مهارت (تخصص شغلی)

2. مذاکره و توافق

گروهها در سازمان

4. آلت دست قرار دادن و به کار گرفتن

5. سرکوب آشکار و پنهان

منابع

دانلود فایل