مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت مردم در صنعت گردشگری

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مشارکت مردم در صنعت گردشگری

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 40

 

گردشگری در دنیای امروز یکی از بهترین ابزارهای تعامل و تبادل فرهنگی است . انسان پیشرفته امروزی به دلایل متعدد و برای ارضای نیازهای گوناگون خود اقدام به سفر و مسافرت می نماید . در راستانی این مسافرتها، انسان امروزی سعی دارد سری هم به کره ماه بزند ! اقدام و اشتیاق انسانها به مسافرت در دنیای کنونی صنعت بزرگ به نام گردشگری را به وجود آورده که منبع درآمد بسیاری از کشورها محسوب می شود به طوری که میزان پذیر ش توریسم در سال 2001 بالغ بر 463 میلیارد دلار بوده است .

– مجموعه مسافرت هایی را که یه یک مقصد مورد نظر و بدون انگیزه اقامت طولانی انجام می پذیرد فعالیت توریستی یا گردشگری می گویند .

– گروهی به «گردشگری» به عنوان یک فعالیت اقتصادی می نگرند و در نتیجه آن را یک صنعت می دانند براساس این دیدگاه گردشگری عبارت است از : بررسی عرضه و تقاضا در زمینه امکانات اقامتی ، پذیرایی و خدمات جانبی برای کسانی که خارج از منزل خود به سر می برند و همچنین، بررسی الگوهای هزینه و ایجاد شغل که از آن ناشی می شود .» (شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، 1383)

– گروهی نیز آن را با دید فنی نگریسته و براساس آن تعریفی ارائه داده اند . از این جمله است تعریفی که در پژوهش با عنوان «پژوهش در گردشگری داخلی» در انگلستان برای جمع آوری اطلاعات صورت گرفته است .

(گردشگری عبارت است از اقامت خارج از منزل برای مدت یک شب یا بیشتر با هدف گذراندان تعطیلات ، بازدید دوستان و اقوام، شرکت در همایش های تجاری با هر هدف دیگری به جزء اموری از قبیل تحصیل شبانه روزی با استخدام نیمه دائم . » (پارسائیان، علی ، اعرابی ، سید محمد، 1377)

گروه دیگر تعاریف ، بازتاب دیدگاه کسانی است که گردشگری را عامل روانشناختی به شمار آورده اند . «گردشگری ابزاری است که مردم به وسیله آن در زمان فراغت از فشارهای شغلی و الگوهای روزمره زندگی در منزل با تجربه وضعیتها و مکانهای تازه منافع روانشناسی کسب می کنند. (الزامی ، مهدی ، زهره 1373)

بطوریکه می توان گفت که گردشگری به معنای مسافرت فرد و اسکان او در مکانی خارج از محیط معمولی ولی بمدت کمتر از یکسال و به منظور تفریح، کار و یا مقاصد دیگر است .

بنابراین گردشگری زیر مجموعه ای از مسافرت است هنگامی که مسافرت را انتقال از مکانی به مکان دیگر تعریف کنیم گردشگری کلیه بازارهای مسافرتی جهان را تحت پوشش خود و در چهار چوب خدمات رسانی موقت به گردشگران قرار میدهد.

– گردشگری: مجموعه فعالیتهای افرادی که به مکانهایی خارج از محل زندگی و کار خود به قصد تفریح، استراحت وانجام امور دیگری مسافرت می کنندو بیش ازیکسال متوالی درآن مکان ها نمی مانند.

2-2-2- تعریف گردشگر

در سال 1964 میلادی در کنفرانس بین المللی ترانسپورت، گردشگری و یا توریست را این گونه تعریف کرده اند.

« گردشگر کسی است که به منظور بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، تجارت، ورزش و زیارت به کشور دیگر سفر کند مشروط بر اینکه مدت اقامت از 24 ساعت کمتر و از شش ماه بیشتر نباشد ودر فاصله ای کمتر از 70 کیلومتر انجام نگیرد.»

«سازمان جهانی جهانگردی » تعاریف زیر را که مورد قبول کمیسیون آمار سازمان ملل قرار گرفته ارایه داده است که ما نیز آنها را مبنا قرار میدهیم:

گردشگر: کسی که حداقل یک شب دراقامتگاه عمومی یاخصوصی درمحل مورد بازدید به سر برد . مسافران و مسافرت های زیر در آمار گردشگری وارد نمی شوند :

پیله وران مرزی، مهاجران موقت و دایم، چادر نشین ها و عشایر ، مسافران عبوری مانند مسافران قطارها و کشتی ها که از یک کشور عبور می کنند حتی اگر یک شب نیز در آن کشور بمانند ، پناهندگان اعضای نیروهای مسلح ، دیپلمات ها (wto 2004)

 

فهرست مطالب

تعاریف و اصطلاحات گردشگری

تعریف گردشگری

تعریف گردشگر

مسافر

گردشگر

بازدید کننده

تور

تاریخچه گردشگری

گردشگری در جهان اسلام و قرآن کریم

گردشگری در دنیای حاضر

اَشکال گردشگری

گردشگری با انگیزه ماجرا جویان

گردشگری روستایی

گردشگری بوم شناختی (اکوتوریسم)

گردشگری حمل و نقل آبی

گردشگری مسکونی

گردشگری مذهبی

گردشگری قومی

گردشگری نوستالوژیک

گردشگری با توجه به هدف

گردشگری فراغتی و سرگرمی

گردشگری فرهنگی ، اجتماعی و مذهبی

گردشگری ورزشی

گردشگری تجارت و کسب و کار

گردشگری سمینارها و کنفرانسها

اهداف توسعه گردشگری

مزایای عمده گردشگری

برخی از نقاط ضعف گردشگری

گردشگری در ایران

جاذبه های گردشگری در ایران

جاذبه های فرهنگی ایران

جاذبه ها و مناظر طبیعی ایران

موانع توسعه گردشگری در ایران

برخی از مشکلات و موانع گردشگری در ایران

گردشگری در خوزستان

دستگاه های امنیتی در گردشگری

امنیت

امنیت قضایی

امنیت دسته جمعی

عوامل تهدید کننده امنیت

تجاوز

ستمگری و ستم پذیری

تهدید و ارعاب

رابطه بین جهانگردی و جرم

مشارکت

شرایط عمده اجرای مشارکت :

کارکردهای مشارکت اجتماعی

مشارکت مردم و رابطه آن با امنیت

اعتماد به نظام جمهوری اسلامی

جهانگردی و رسانه ها

منابع

دانلود فایل