عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت دانش و فناوری اطلاعات و ارتباطات
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 80
در نخستین سالهای اختراع رایانه متخصصان توجه چندانی به نیاز های اطلاعاتی مدیران نداشته از رایانه ها فقط جهت پردازش داده ها در امور حسابداری استفاده می شد . در طول این دوره که تا اواسط دهه 60 میلادی به طول انجامید بیشترین تاکید بر قدرت محاسباتی و پردازش رایانه بود . در حال حاضر به این نوع کاربرد رایانه پردازش داده ها ، گفته می شود و باید توجه داشت که سیستم های پردازش داده های مقداری اطلاعات نیز تولید می کنند .
در اوائل دهه 1960 و پس از اختراع انوع رایانه های جدید که با هزینه کمتر اطلاعات بیشتری را پردازش می کردند روشهای جدید تری برای معرفی تجهیزات جدید ترویج داده شده ؛ یعنی سیستم های اطلاعاتی مدیریت . پس از گذشت یک دهه و به دلیل به وجود آمدن نیاز های اطلاعاتی جدید ، سیستم اطلاعاتی جدید به نام سیستم پشتیبانی تصمیم گیری یا دی . اس . اس به وجود آمد. پس از تکمیل سیستم پشتیبانی تصمیم گیری با توجه به پیشرفت های حاصله در تجهیزات
رایانه ای ، موضوع افزایش بهره وری و کارایی دفاتر مدیران و تسهیل ارتباطات بین مدیر و کارکنان از طریق به کار گیری تجهیزات رایانه ای الکترونیک مطرح گردید و در سال 1980 سیستم های اتوماسیون اداری طراحی گردیدند .
اما در واقع اتوماسیون اداری در سال 1964 وقتی که IBM محصول جدید خود ، یعنی نور مغناطیسی / ماشین تایپ سلکتوری ( MT/ST ) را معرفی کرد شروع شد .، ماشین تایپی که می توانست به صورت اتوماتیک از روی حروف ضبط شده بر روی نوار مغناطیسی تایپ کند . این عملیات تایپ اتوماتیک خیلی زود به سیستم های کوچک در ریز پردازنده ها تبدیل شد . و تکاملهای بعدی در این زمینه ایجاد شد . و نیاز واقعی به تکامل این بود که طی دهه 1970 کارایی کارخانه ها 90-85 در صد افزایش یافت . در حالی که کارایی دفتری تنها 4 در صد افزایش داشت ، پس بایستی سیستم هایی به وجود می آمدند که موجب افزایش بهره وری و کارایی دفاتر هم می شدند .
موسساتی که به سیستمهای اطلاعات مدیریت اولیه مبادرت نمودند .چیز هایی دیگری فرا گرفتند مشخص شد مانع عمده مدیران هستند . مدیران به عنوان یک گروه در مورد کامپیوتر اطلاعی نداشتند . آنان از کار های خود آگاه بودند و می دانستند که چگونه مسائل را حل کنند . لکن به اندازه کافی در مورد نقش اطلاعات در حل مسائل تامل نکرده بود . در نتیجه برای مدیران بیان اینکه دقیقاً ازسیستمهای اطلاعات مدیریت چه می خواهند دشوار بود . این وضعیت برای متخصصین اطلاعات غیر قابل تحمل بود . زیرا که دانسته های آنان از مدیریت کم بود . آنان نمی دانستند چه سوالاتی را پرسش نمایند . در طی زمان مدیران درباره کامپیوتر و در مورد فرایند های مورد اجرا در حل مسائل تجربه آموختند عاقبت جایگاه سیستم طلاعات مدیریت به عنوان یک زمینه عمده استفاده از کامپیوتر مستحکم شد .
2-1-2 سیر تکامل فناوری اداری
سیر تکامل فناوری اداری شامل دوره های فناوری اداری ، فناوری رایانه و فناوری ازتباطات است . در دوره اول کار فرمایان در تلاش بودند تا محیطی را به وجود آوردند که جدا از مسئله کارخانه ی و در معنای عام محیط تولید ، کلیه امور اداری ، پرسنلی و تجارتی در آن صورت گیرد ، از مهمنرین شاخصهای این دوره انجام مطالعاتی در مورد جایابی و فضا سازی برای محیطهای اداری بود . ( دهه 20 به بعد ) در حقیقت در این دوره سعی در جدا ساختن فعالیتهای اداری از فعالیتهای تولیدی بود و در نهایت واحد های ستادی از لحاظ مکانی از واحد های اجرایی جدا گردیدند . تفکر این دوره این چنین بود که محیطی با شرایط بهتر برای انجام امور اداری که در آن زمان ، بیشتر امور محاسباتی نظیر حسابداری، حقوق و دستمزد و مالی بود ، فراهم گردد .
فهرست مطالب
آغاز بکار گیری فناوری های اداری
سیر تکامل فناوری اداری
دوره دوم ؛ یعنی فناوری رایانه
دوره سوم ؛ یعنی فناوری ارتباطات
نقش استراتژیک اطلاعات
اطلاعات
اهمیت اطلاعات وسیستم های اطلاعاتی
سیستمهای اطلاعاتی
کاربرد مدیریت
مشارکت بیشتر در تصمیم گیری
افزایش سرعت در تصمیم گیری
افزایش سرعت در شناسائی مسائل
طرح ریزی سازمان
کاهش ارتقاع هرم سازمان
تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر
بهبود هماهنگی
شرح دقیق تری از وظایف
افزایش کارکنان متخصص
نقش فناوری اطلاعات در سازمان
اتوماسیون اداری
مزایا و معایب اتوماسیون اداری
مزایای مستقیم
مزایای غیر مستقیم
معایب سیستم اتوماسیون اداری :
بکار گیری تکنولوژی در اتوماسیون اداری
مجموعه نرم فزار های اتوماسیون
جدول انواع کاربرد های سیستم اتوماسیون اداری
بهبود کار و اتوماسیون
تحقق دولت الکترونیک در ایران
اتوماسیون فعالیتهای اختصاصی
اتوماسیون فعالیتهای عمومی
مزایای دولت الکترونیکی
مدیریت دانش
سیر تحول مدیریت دانش و علل پیدایش آن:
جدول 2-1 گاه شمار مدیریت دانش(حسنزاده،1386،16)
تعریف دانش:
انواع دانش سازمانی:
دانش آشکار(تصریحی)
دانش ضمنی(تلویحی)
مدیریت دانش و مدیریت اطلاعات:
مزایای مدیریت دانش:
مراحل مدیریت دانش:
ضرورت واهمیت مدیریت دانش درسازمانها:
موانع استقرار مدیریت دانش در سازمانها:
عوامل سازمانیک
چالشهای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی:
شکل(2-1):چارچوب نظری لزوم مدیریت دانش سازمانها(حسنزاده،1386:42)
مبانی زیر ساخت مدیری تدانش:
نمودار 2-1 مبانی زیرساخت مدیریت دانش(سیوان 2000:265
فراینده ای دانش
پردازش دانش
انتقال دانش
فرایندهای مدیریت دانش
چارچوبی برا ی اجرای سیستم مدیریت دانش در محیط مشارکتی
شکل(2 –2):چگونگی قرارگرفتن افرادبرای تشکیل تیم کاری(خوانساری،1384:73 )
عملکرد
پیشینه تحقیق
منابع