مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کلاس درس و رضایتمندی در یادگیری

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کلاس درس و رضایتمندی در یادگیری

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

 

تعلیم و تربیت در ایران قدمت تاریخی دارد. نظام نوین آموزش وپرورش رسمی درایران قریب به صد سال سابقه دارد.یکی از عواملی که امروزه معلمان و مدیران آموزش و پرورش به عنوان موضوعی مهم به آن توجه دارند عامل مدیریت در کلاس است.

درجامعه ما به امر مدیریت کلاس از نظر تربیت و ایجاد آمادگی های لازم در معلمان و دبیران توجه زیادی نشده است.در بررسی کارایی نظام آموزش و پرورش مسأله مدیریت کلاس ازدیرباز مورد توجه بوده است. بنابراین آن مسأله اساسی و مهم برای معلم،اداره کلاس درس است. به کارگیری الگوهای سازمان دهی که حس توانمندی،حضور فعال دانش آموزان در کلاس و احساس امنیت را برای آنان تقویت می کنند پیشرفت تحصیلی آنان را به طور چشمگیری بهبود می بخشد و رضایت مندی و یادگیری آن را تشدید می نماید. هر معلم اثربخش باید فردی بشاش،خوش اخلاق،عاطفی،برخوردار ازسلامت روانی وانطباق پذیر باشد. به طور دقیق معلمان و دبیران کارا و موثر افرادی هستند که باید بتوانند در لحظه های بحرانی خونسردی خود را حفظ کنند وموضع حل مسئله را برگزینند (عسگریان،1380،ص16).

نظریه ها وقوانین راجع به مدیریت کلاس وتدریس:

در جامعه ما به امر مدیریت کلاس،از نظر تربیت وایجاد یادگیری های لازم در معلمان توجه زیادی نشده است. این کم توجهی نسبت به این امر خطیر،مشکلات معلمان تازه کار را موجب شده است. در بررسی کارآیی نظام آموزش و پرورش مسأله مدیریت کلاس ازدیرباز به مثابه موضوعی مهم شناخته شده است وتشکیل و اداره کلاس با 30 نفر دانش آموز از وقت گیرترین و طاقت فرساترین فعالیت های حرفه معلمی تلقی می شود.نتایج نظرخواهی های متعدد نشان داده است که مسأله اساسی برای معلم،اداره کلاس وتاکید دانش آموزان بر نظم و انضباط به عنوان عامل اساسی در یادگیری دانش آموزان اهمیت مدیریت کلاس درس را دو چندان کرده است.هر فردی که به تازگی گذرش به مدرسه افتاده باشد به آسانی در می یابد که چه عواملی مسأله مدیریت در کلاس درس را پیچیده تر کرده است. مدیریت کلاس مفهومی وسیع تر از نظم و انضباط است که صرفاً مفهوم ساکت نگه داشتن فراگیران در پشت نیمکت ها را به ذهن می آورد.البته ساکت نگه داشتن دانش آموز درکلاس هیچ ایرادی ندارد اما نباید هدف اصلی معلم در کلاس درس تلقی شود.معلمانی که درامرمدیریت کلاس موفق هستند نظم و انضباط را در جایگاه مناسب آن در کل صفحه آموزشی قرار می دهند. مدیریت کلاس همچنین مستلزم آن است که با ایجاد محیط یادگیری متناسب به فراگیران یاد بدهیم چگونه رفتار خود را در کلاس اداره کنند. در همین مفهوم است که کلاسداری مفهومی وسیع تر از نظم و انضباط می یابد و هدف های آموزشی کلی معلم را در بر می گیرد.با اجرای طرح‌ها و برنامه های مدیریت کلاس درس،معلم نه تنها امیدوار است که میزان یادگیری و رضایتمندی فراگیران فزونی می یابد، بلکه همچنین به آنان کمک می کند که متوجه رفتار خود باشند و آن را اصلاح نمایند.

با توجه به اینکه این تحقیق در ارتباط با دانش آموزان مقطع متوسطه می باشد، ضرورت دارد که معلمان از خصوصیات و حالات روانی این دوره آشنا شوند. در این قسمت به طور خلاصه به برخی از ویژگی های دانش آموزان مقطع متوسطه اشاره می کنیم. دانش آموزان این دوره در مرحله دیگری از سن نوجوانی به سرمی برند.آنان به اظهار وجود می پردازند.سعی دارند در این مرحله ازسن،شخصیت جوانی ازخود نشان دهند بدین جهت سعی می کنند با دلیل و برهان، مسائل خود را حل کنند.دراین دوره که می توان آن را مرحله خودنمایی فرد نامید،نوجوان هنوز در تثبیت ارزشهای تشکیل دهنده شخصیت به تصمیم نهایی نرسیده است. لذا مدرسه ای که در تنظیم تجارب دانش آموزان وظیفه ای بس خطیر دارد،باید بدون در هم ریختن شخصیت نوجوان درپی انسجام ارزش های متشکله آن برآید و او را دردست یافتن به ارزش هایی با کیفیت انسانی یاری کند.عدم آگاهی از نیازهای نوجوان دراین دوره از سن،موجبات عدم تفاهم بین دانش آموزان و دبیران را فراهم می کند. به طوریکه معلمان جوان را به جبهه گیری با دانش آموزان بر می‌انگیزد (همان، ص17).

 

فهرست مطالب

تاریخچه مختصر مدیریت کلاس

نظریه ها وقوانین راجع به مدیریت کلاس وتدریس

چهار قانون مدیریت کلاس درس

موانع اداری اثر بخش کلاس

ویژگی های دانش آموزان

مولفه‌های کلاس درس

1.ماهیت کلاس درس

2. معلمان در نقش مدیران کلاس درس

3. منابع اقتدار معلمان در کلاس درس

4. سبک‌های مدیریت کلاس درس

سبک های یادگیری

تعریف سبک یادگیری

سبکهای یادگیری شناختی

سبکهای یادگیری عاطفی

سبکهای یادگیری فیزیولوژیکی

مدیریت یا انضباط کلاس درس

چه چیز می تواند مدیریت دانش آموز محوری را پایه ریزی کند؟

مطالبی درباره توانمندسازی مدیریت کلاس دانش آموز محور 35

توانمند سازی

پویش یادگیری

آموزش اثر بخش معلم از نظر «گوردون»

زمینه آموزش اثر بخش معلم

الگوی آموزش اثر بخش

رهنمودهایی برای مدیریت اثر بخش

مدرسه باید مکانی مناسب باشد

مهارتهای مدیریت کلاس درس اثر بخش است

تدریس و یادگیری

چگونه معلمان مجرب می توانند در برخورد با چالشهای جدی حس وظیفه اخلاقی را

در خود حفظ کنند

انگیزش دررفتار مدرسه

چالش‌های انگیزش

برانگیختن و رشد توانایی ها و استعدادهای بشری…

الگوی انگیزه از پرترولالر

راههای ایجاد انگیزش در افراد

تئوری انگیزش و تامین نیازها از ملک کللند

نیاز به قدرت

نیاز به وابستگی

نیاز به کسب موفقیت

چگونه معلمان می‌توانند انتظارات خود را مشاهده کرده و ارزیابی کنند

الگوی یادگیری همیاری

روابط و مناسبات شخصی میان معلم و دانش‌آموز

رابطه خوب معلم با دانش‌آموزان

راهبردهای آموزشی برای افزایش زمان یادگیری تحصیلی…

انتقال خوشایند و جالب مطالب درس و علامت دادن

ایجاد شرایط خاص در کلاس درس

خوشبینی تحصیلی در مدرسه مثبت گرا

پیشینه پژوهش

الف- پیشینه پژوهش در ایران

ب- پیشینه پژوهش در سایر کشورها

منابع و ماخذ

دانلود فایل