مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 70

 

فرهنگ سازمانی با آن که سابقه‌ی طولانی دارد، موضوعی است که به تازگی و در سال‌های اخیر در دانش مدیریت راه یافته است و توجه به این نکته را ضروری کرده است که فرهنگ سازمانی یک پدیده‌ی واقعی و قدرتمند است و تغییر دادن آن بسیار وقت‌گیر و دشوار می‌باشد.

به طور کلی از ترکیب دو واژه یا مفهوم فرهنگ و سازمان، اندیشه تازه‌ای به وجود آمده است که بی‌گمان باید گفت چنین ترکیبی دارای طبیعت بالنده‌ای است که منتهی به ایجاد منبعی برای تولید و ساخت می‌گردد. ضرورت توجه به فرهنگ سازمانی تا جایی است که صاحب‌نظران بر این نظر هستند که اگر قرار است در یک سازمان تغییرات مؤثر و پایدار به وجود آید، فرهنگ آن سازمان باید دستخوش تغییر شود. به عبارت دیگر، موفقیت و شکست سازمان‌ها را باید در فرهنگ آن جستجو کرد؛ لذا مدیران با اتکاء به فرهنگ و بهره جستن از آن می‌توانند خود را از بند راه‌حل‌های گذشته رها ساخته و راه‌حل‌های تازه‌ای برای سازمان و پیشرفت آن فراهم آورند. در هر صورت، امروزه فرهنگ عنصر مهمی در معادله مدیریت شده است و نقش و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی بر محققان مدیریت کاملاً مشخص گردیده است، از اینرو مدیران خردمند ناگزیر از توجه به فرهنگ هستند (قاسمی، 1382).

2-2-1- تعریف فرهنگ:

واژه کالچر[1] از زبان لاتین ریشه می‌گیرد و در اصل به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است و این معنا هنوز در واژه‌های کشاورزی[2] و باغداری[3] پابرجاست. واژه فرهنگ در مورد جامعه‌های بشری از حدود سال 1750 برای نخستین بار در زبان آلمانی با نوسان‌هایی میان معنای نو و معنای دیرینه یعنی کشت و کار مورد استفاده قرار می‌گرفت تا این که تایلور[4] (1871) نخستین تعریف روشن علمی این واژه را به دست داد. از نظر وی عادتی که آدمی همچون عضوی از جامعه به دست می‌آورد (آشوری، 1381).

 

[1]. Culture

[2]. Agriculture

[3]. Horticulture

[4]- Tylor

 

فهرست مطالب

فرهنگ سازمانی

تعریف فرهنگ

تعریف فرهنگ سازمانی

اهمیت فرهنگ سازمانی

سطح فرهنگ سازمان

الگوی وظایف فرهنگ سازمانی

انواع فرهنگ سازمانی

طبقه‌بندی هاریسون و هندی

طبقه‌بندی جفری سانی فیلد

طبقه ‌بندی اقتضایی

طبقه‌بندی کتز دوریس و میلر

فرهنگ حاکم و خرده فرهنگ‌های سازمانی

الگوهای اساسی فرهنگ سازمانی

الگوی پارسونز

الگوی اوشی

الگوی لیت وین و استرینگر

الگوی کرت لوین

الگوی رابینز

الگوی حسن زارعی متین

الگوی منوچهر کیا

الگوی مارشال ساشکین

فرهنگ و خلاقیت

پیشینه تحقیق

منابع

دانلود فایل