مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل اجتماعی و رضایت شغلی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل اجتماعی و رضایت شغلی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 65

 

بعضی از عوامل سازمانی که منبع رضایت شغلیهستند عبارتند از:

الف) حقوق و دستمزد : مطالعات "لاک" نشان می دهد که حقوق و دستمزد یک عامل تعیین کننده رضایت شغلی است. بویژه زمانیکهاز دیدگاه کارمند این پرداخت منصفانه و عادلانه باشد.

ب) ترفیعات : ترفیعات شامل تغییر مثبت در حقوق (حقوق بالاتر)، کمتر موردسرپرستی قرار گرفتن، چالش کاری بیشتر، مسئولیت بیشتر و آزادی در تصمیم گیری است. به علت اینکه ارتقاء میزان ارزش فرد را برای سازمان نشان می دهد (بویژه در سطوح عالیتر)، ترفیع فرد منجر به افزایش روحیه وی میگردد.

ج) خطمشی های سازمانی : ساختار دیوانسالارانه برای فردی که دارای سبک رهبری دموکراسیاست، مناسب نیست. علاوه بر آن خط مشی های سازمانی نیز در رضایت شغلی تأثیر میگذارد. خط مشیء های غیرمنعطف باعث برانگیختن احساسات منفی شغلی می شود و خط مشیمنعطف باعث رضایت شغلی می شود.

(2-3-2)عوامل محیطی:

عوامل محیطی کار شامل موارد زیر است:
الف) سبک سرپرستی: هر جا که سرپرستان با کارکنانرفتاری حمایتی و دوستانه داشته اند، رضایت شغلی نیز زیاد بوده است.
ب) گروه کاری:اندازه گروه و کیفیـت ارتباطات متقابلشخـصی در گروه، نقش مهمی در خشنـودی کارکـنان دارد. هر چه گروه کاری بزرگـتر باشد رضـایتشغلی نیز کاهش می یابد. زیـرا ارتباطـات متقابل شخصی ضعیف تر شده و احساس همبستــگی کمرنگ تر و در نهایت شناخت تمامی افراد مشکل می شود. همچنین گروه کاری بعنوان یکاجتماع، سیــستم حمایتی- احساسی و روحــیه ای برای کارکــنان محســوب می شود. اگـر افـراد درگــروه دارای ویژگیــ های اجتـــماعی مشــابهی(نگرش ها و باورهای مشابه) باشند، جوی را بوجودمی آورند که در سایه آن رضایت شغلی فراهم می گردد.

ج)هر چه شرایط کاری مطلوب تر باشد باعث رضایت شغلی می شود، چراکه درشرایط کاری مطلوب، آرامش فیزیکی و روانی بهتری برای فرد فراهم می شود.

(2-3-3) ماهیت کار:

کاربه خودی خود نقش مهمی در تعیین سطح رضایت شغلی دارد. محتوای شغل دارای دو جنبه است: یکی محدوده شغل است که شامل میزان مسئولیت، اقدامات کاری و بازخور است. هر چه اینعوامل وسیعتر باشد باعث افزایش حیطه شغلی می شود که آن نیز به نوبه خود رضایت شغلیرا فراهم می آورد. دومین جنبه عبارتست از تنوع کاری. تحقیقات نشان می دهد که تنوعکاری متوسط مؤثرتر است. تنوع وسیع باعث ابهام و استرس می شود و از طرف دیگر تنوع کمنیز باعث یکنواختی و خستگی می شود که در نهایت منجر به عدم رضایت شغلی می گردد. ابهامدر نقش و تضاد در نقش همواره از سوی کارکنان مورد اجتناب قرار گرفته است. زیرا اگرکارکنان کاری که انجام می دهند و انتظاری که از آنها می رود را نشناسند، موجباتناخشنودی آن ها فراهم می گردد.

(2-3-4)عوامل فردی:

صفات و ویژگی های فرد نیز نقش مهمی در رضایت شغلی دارد. افرادی که به طور کلی دارای نـگرش منفی هستند، همیشه از هر چیــزی که مربوط به شغـل استشکـایت دارند. مـهم این نیست که شغـل چگـونه است، آنها همواره به دنبال بهــانه ای می گردندتا به گله و شکایت بپردازند. سن، ارشدیت و سابقه، تأثیر قابل ملاحظه ای بر رضایــتشغلی دارند. کارکنانی که دارای سن بالا و سابقه زیاد در سازمان هستند، انتظار دارندکه رضایت بیشتری از شغل خود داشته باشند. هم چنین بعضی صفات مشخصه شخصیتی طوری استکه باعث افزایش رضایت شغلی می شود. بعلاوه می توان اینطور نتیجه گرفت افرادی که درسلسله مراتب نیازهای مازلو در سطح بالاتری قرار دارند، رضایـت شغلی بیشتری خواهــندداشت. آن اســت که کارمند راضــی ضرورتا عملــکرد بالایی نــدارد. البته نـتایــج تحقیـقات نشـانمی دهـد، دیــدگاه دوم تا حدودی مورد تأیید قرار گرفته و عملکرد بالاتر، رضایت بالاتریرا نیز بدنبال دارد. اما در این میان دیدگاه سوم که عامل پاداش را بعنوان متغیرمداخله گر در ارتباط بین عملکرد و رضایت شغلی معرفی می کند بیشتر مورد تأییدقرارگرفته است. این بدان مفهوم است که عملکرد، پیامد رضایت شغلی نیست و همچنینرضایت شغلی نیز پیامد عملکرد نیست. در سال 1955 "برایفیلد و کروکت[1]" ادبیات ارتباطرضایت شغلی و عملکرد را مورد بازنگری قراردادند و نتیجه گرفتند که بین این دو پدیدهارتباط مستقیم کمی وجود دارد. در حقیقت بعضی اوقات رضایت شغلی و عملکرد بطور معکوسبا یکدیگر ارتباط دارند. تئوری انتظار تا حدودی این معما را حل نمود. این دوپژوهشگر ثابت کردند که رضایت شغلی نتیجه فرآیند انگیزش جامع است. از این دیدگاهانگیزش عبارت است از فعالیت و هدایت انرژی و رفتار، در حالی که رضایت شغلی استگاهیا پاداش رفتار است. وقتی اعضاء سازمانی از کار رضایت پیدا می کنند میزان غیبت وتأخیر در کار و حتی ترک خدمتگاهش می یابد. درحقیقت رضایت شغلی می تواند برای سازمانتعیین کننده باشد

 

[1]Brayfyld and croquet

 

فهرست مطالب

پیشینه تحقیق

مروری بر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور

عوامل سازمانی

عوامل محیطی

ماهیت کار

عوامل فردی

عوامل اجتماعی

نظریه های روانشناسی اجتماعی

نظریه گروه مرجع

نظریه نفوذ اجتماعی

نظریات جامعه شناسی

نظریه بیگانگی نسبت به کار

دید گاه هومنز

قفس آهنین ماکس وبر

تقسیم کار اجتماعی دورکیم

دیدگاه گئورگ زیمل

نظریه قشر بندی کارکردی

تالکوت پارسونز

جمع بندی نظریه های رضایت شغلی

منابع

دانلود فایل