مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس، دانش‌آموزان استثنایی نابینا، ناشنوا و اختلالات یادگیری

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس، دانش‌آموزان استثنایی نابینا، ناشنوا و اختلالات یادگیری

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 55

 

عزت نفس عبارت است از احساس ارزشمند بودن ، این حس از مجموع افکار ، احساس ها ، عواطف و تجربیاتمان در طول زندگی ناشی می شود: می اندیشیم که فردی باهوش یا کودن هستیم؛ احساس می کنیم که شخصی منفور یا دوست داشتنی هستیم؛ خود را دوست داریم یا نداریم. مجموعه هزاران برداشت ، ارزیابی و تجربه‌ای که از خویش داریم باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند ارزشمند بودن و یا برعکس احساس ناخوشایند بی‌کفایتی داشته باشیم.

پس عزت نفس از جمله سازه های مهم روان شناختی است که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روان‌شناسان قرار گرفته است. عزت نفس هر فرد براساس ترکیبی از اطلاعات عینی در مورد خویش و ارزش های ذهنی که برای آن اطلاعات قائل است ، بنا نهاده می شود. به طور کلی ارزیابی هایی که فرد از خود دارد ، عزت نفس او را شکل می دهد (یاسایی ، 1370).

ارزیابی های مثبت و منفی اثرهای متفاوتی روی عزت نفس افراد می گذارند ، افراد دارای عزت نفس پایین از ارزش خود کمتر مطمئن هستند و توسط ارزیابی های اجتماعی بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند و به این ارزیابی ها بیشتر توجه می کنند.

می توان نحوه شکل‌گیری عزت نفس را از طریق تفکر در مورد خود ادراک شده[1] و خود ایده‌آل[2] مورد آزمایش قرار داد. اگر تفاوت و فاصله خود ادراک شده و خود ایده‌آل زیاد باشد به عزت نفس پایین می انجامد ، در صورتی که تفاوت و فاصله کم بین این دو معمولا به عزت نفس بالا منجر می شود. پپ[3] وجود شکاف و فاصله بین این دو عامل را به وجودآورنده مشکلات مربوط به عزت نفس می داند (بیابانگرد ، 1373).

همه افراد ، صرف‌نظر از سن ، جنسیت ، زمینه فرهنگی ، جهت و نوع کاری که در زندگی دارند نیازمند عزت نفس هستند. عزت نفس واقعاً بر همه سطوح زندگی اثر می گذارد. در حقیقت بررسی های گوناگون روان‌شناسان حاکی از آن است که چنانچه نیاز به عزت نفس ارضا نشود نیازهای گسترده‌تر نظیر نیاز به آفریدن پیشرفت و یا درک استعداد بالقوه ، محدود می ماند. هنگامی که کسی کارمان را تحسین می کند یا وقتی که می دانیم طرحی را به بهترین نحو به پایان رسانده‌ایم چه احساس خوشی به ما دست می دهد افرادی که احساس خوبی نسبت به خود دارند. معمولاً احساس خوبی نیز به زندگی دارند. آن‌ها می توانند با اطمینان بامشکلات و مسئولیت های زندگی مواجه شوند و از عهده آن‌ها برآیند.

 

[1]. Self periciceved

[2]. Self Ideal

[3]. Pope

 

فهرست مطالب

عزت نفس چیست و چرا مهم است؟

ماهیت عزت نفس

علل پیدایش عزت نفس

بیان نظریه های پیرامون عزت نفس

نظریه جرج مید[1] در مورد عزت نفس

نظریه موریس روزنبرگ در مورد زمینه های اجتماعی عزت نفس

نظریه ویلیام جیمز در مورد عزت نفس

ابعاد عزت نفس

عزت نفس اجتماعی

عزت نفس تحصیلی

عزت نفس خانوادگی

عزت نفس جسمانی

رابطه منبع کنترل و عزت نفس

عوامل مؤثر در تحول عزت نفس کودک

چرا عزت نفس در کودکان اهمیت دارد؟

تأثیر گروه همسالان بر عزت نفس کودکان و نوجوانان

عوامل مؤثر در عزت نفس بزرگسالان

عوامل تهدیدکننده عزت‌نفس

ارتباطات

ارتباطات معنی‌دار

نابینایی

ناشنوایی و کم‌شنوایی

علل نقایص شنوایی

رشد شناختی

پیشرفت تحصیلی

سازگاری اجتماعی وشخصی

آزمونهای شنوایی سنجی

اختلال در یادگیری در دانش‌آموزان

تعریف یادگیری

نظریه‌های یادگیری

تعریف اختلالات یادگیری

نظریه‌های اختلالات یادگیری

دوران بزرگسالی و مسائل مربوط به زندگی

تحقیقات انجام شده در شیوه های ارتباطی

پیشینه تحقیقاتی

منابع

دانلود فایل