مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار اخلاقی کارکنان و رضایت شغلی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق رفتار اخلاقی کارکنان و رضایت شغلی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 80

 

یکی از عامل هایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد رضایت شغلی است . رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگر شهایی که درباره ی شغل خود داریم رامنعکس می کند که به تعداد ز یادی از عامل های مربوط به کار وابسته است و دامنه ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم ، ادامه دارد (مهداد، 1384 ،59).

رضایت شغلی تعاریف متعددی بعمل آمده که به برخی از آنها اشاره می شود. اغلب گفته می شود که یک کارمند خوشحال بایستی با شغلش ارضا شود. اهمیت رضایت شغلی از آنجا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریباً نیمی از ساعات بیداری خود را در محیط کاری می گذرانند .

هاپاک رضایت شغلی را مفهومی پیچیده و چندبعدی تعریف می کند که با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی ارتباط دارد. تنها یک عامل موجب رضایت شغلی نمی شود بلکه ترکیب معینی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می گردند که فرد در لحظه معینی از زمان از شغلش احساس رضایت نماید و به خود بگوید که از شغلش راضی است و از آن لذت می برد. فرد با تأکیدی که بر عوامل مختلف از جمله درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط کار و فرآورده های اشتغال در زمان ها ی متفاوت دارد. به طرق گوناگون احساس رضایت از شغلش می نماید.

نویسنده فوق الذکر تلقی شغلی را با رضایت شغلی مقایسه نموده است. طرز تلقی شغلی عبارت است از عکس العمل فرد نسبت به جنبه ای از کارش و مجموعه طرز تلقی های فرد نسبت به جوانب مختلف حرفه اش رضایت شغلی او را تشکیل می دهد (شفیع آبادی،۱۳۷۲،۱۲۴) .

بخشی از رضایت شغلی از مقایسه شرایط واقعی کار با انتظارات از کار و بخش دیگر از طرز تلقی افراد نسبت به کار حاصل می شود. پس در محیط کار طرز تلقی های فرد می تواند عاملی برای ایجاد انگیزه و رضایت باشد. در واقع طرز تلقی میزان احساس مثبت فرد نسبت به هدف یا موضوع خاص می باشد. همانطور که قبلاً گفته شد ادراک فرد از شغلش بهتر از شغل بوده و طرز تلقی فرد از شغل باید در طراحی شغل و انگیزش مدنظر باشد ( الوانی، ۱۳۷۴ ،۱۵۸).

رضایت شغلی عبارتست از :حدی ازاحساسات ونگرشهای مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند وقتی یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد . احساسات خوبی درباره کارش دارد وبرای شغلش ارزش زیادی قائل است نتایج تحقیقات نشان می دهد که کارکنان با رضایت شغلی بالاتر ، از نظر فیزیک بدنی و توانایی ذهنی در وضعیت خوبی قراردارند.

رضایت شغلی حالتی مطبوع ، عاطفی و مثبت حاصل از ارزیابی و یا تجارب شغلی است ، مفهومی دارای ابعاد ،جنبه ها و عوامل گوناگون که باید مجموعه آنها را درنظرگرفت . ازجمله این عوامل،می توان به صفات کارمند ، نوع کار ، محیط کار، و روابط انسانی کاراشاره نمود(وودمن[1]،53،1996).هالند[2] (1985) رضایت ، پیشرفت و ثبات در شغل را مبتنی بر همگونی شخصیت و محیط فرد می داند . گرینبرگ [3](1990)رضایت شغلی را احساسات مثبت و منفی ، اعتقادات و نگرش های هر فرد نسبت به شغلش یا بعبارتی عکس العملهای شناختی و ادراکی ، ارزشی افراد نسبت به شغلشان می داند(میرسپاسی ،1375، 120).

چندان ، رضایت شغلی را عبارت ازحدی از احساسات و نگرش های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند می داند(چندان،1977،86).رضایت شغلی گستره‌ای است که در آن محیط کاری تقاضاهای فرد را برآورده می کند . از این رو جهت رضایت شغلی را می توان به بهترین وجه فرایندی ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را فرد دارد دربرابرآنچه خواستار آن است بررسی می کند (گتی1989). این مفهوم را می توان در نظریه رابینز (1993) نیز جستجو کرد . به اعتقاد وی رضایت شغلی حاصل تفاوت میان مقدار پاداش هایی که فرد دریافت می کند با مقدار پاداشی است که فکر می کند باید دریافت کند . شخصی که واجد سطح بالایی ا زرضایت شغلی است ، نسبت به شغل خویش بازخوردی مثبت وشخص فاقد رضایت نسبت به شغل بازخوردی منفی دارد (هومن ،1380،9). از نظر سازمانی ، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده جوسازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاء کارکنان می شود (مقیمی،1377،132).

ازتعاریف ارائه شده درباره رضایت شغلی چنین برمی آید که این مفهوم بیانگر احساسات و نگرشهای مثبتی است که شخص نسبت به شغلش دارد وقتی گفته می شود که کسی از رضایت شغلی سطح بالایی برخوداراست ، یعنی به طورکلی ، شغلش را دوست دارد ، برای آن ارزش زیادی قائل است و به گونه‌ای مثبت به آن می نگرد و در مجموع از احساس خوب و مطلوبی نسبت به آن برخوردار است ( شفیع آبادی،1375، 279).

رضایت شغلی بیانگر این است که فرد تا چه اندازه کار خود را دوست دارد . آن عبارتست از ارزیابی شخص در مورد شغل خودش؛ اینکه در یک ارزیابی کلی آیا فرد احساس مثبتی به عوامل شغلی خود دارد یا نه . این ارزیابی شامل ویژگیهای شغلی ادراک شده، احساسات کاری و محیط کاری می شود . رضایت شغلی شامل رضایت از نفس کار، پرداخت، ارتقاء، همکاران و سرپرستی می شود(اسمیت [4]،76،1969).

اهمیت این پنج عامل در کشورها ی مختلف، متفاوت است . مثلاً در کشور آمریکا میزان پرداخت اهمیت بالایی دارد ولی در کشورهای اسکاندیناوی تعامل مؤثر و دوستانه مدیران و کارکنان موثر است.

 

[1]. Wood man

[2].Halhound

[3]. Greenberg

[4]. Smith

 

فهرست مطالب

مفهوم وتعاریف رضایت شغلی

نظریه های رضایت شغلی

عوامل مؤثر در رضایت و نارضایتی شغلی در سازمان

عوامل موثر بر رضایت شغلی

اثرات رضایت شغلی بر عملکرد کارکنان

شیوه ابراز نارضایتی

مفهوم عدالت

عدالت سازمانی

کارکردهای درون سازمانی عدالت

عدالت توزیعی

عدالت رویه ای

عدالت تعاملی(مراوده ای )

اهمیت عدالت سازمانی

عوامل موثر بر ادراک عدالت

نتایج ادراک از عدالت

عدالت در روابط برون سازمانی

تعهد سازمانی

مفهوم وتعاریف تعهد

دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی

طبقه بندی کانون های تعهد

دو دیدگاه درباره تعهد سازمانی

تعهد به دیگر سازمان ها

تعهد نسبت به مشتریان

رفتاراخلاقی

فاکتورهای سطح کلان اثر گذار بر رفتار اخلاقی

فاکتورهای سطح میانی اثر گذار بر رفتار اخلاقی

فاکتورهای سطح خرد اثر گذار بر رفتار اخلاقی

پیشینه تحقیق

منابع ومأخذ

دانلود فایل