مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکشی ، اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکشی ، اختلالات شخصیت و اختلالات خلقی

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 50

 

 

واژه­ی خودکشی به معنای قتل نفس است. در فرهنگ معاصر خودکشی به مفهوم خاتمه دادن عمدی به زندگی به میل خود و به سمت خود تعبیر شده است و اعتقاد بر آن است که این واژه اولین بار در نیمه قرن هفدم به کار برده شده است. علم خودکشی­شناسی را پرفسور آلمانی به نام بونگر1 در سال 1929 ابداع کرد. در اواخر قرن نوزدهم امیل دورکیم2، جامعه شناس فرانسوی، و فروید3 زمینه روش شناسی خودکشی را مورد بررسی جدی قرار دادند (به نقل از آذر، و شفیعی کندجانی، 1385).

خودکشی از ترکیب دو واژه­ی سوی4 به معنی خود و ساید5 به معنی کشتن تشکیل شده است. خودکشی عملی است که با قصد آسیب رساندن به خود توسط شخص انجام می­شود که می­داند چه می­کند و چه پیامد احتمالی خود را می­داند (فولادی، 1381).

خودکشی در لغت نامه ی دهخدا به معنای " خود را به وسیله ای کشتن ، انتحار ، کار زیاد کردن ، کوشش بسیار " آمده است ( لغت نامه ی دهخدا ،1347).

اشنایدین6 خودکشی را چنین تعریف می کند«عمل آگاهانه نابودسازی بدست خود که در بهترین مفهوم آن را می توان یک ناراحتی چند بعدی در انسان نیازمندی دانست که برای مسئله مشخص ، خودکشی را بهترین راه می داند».(علیرضایی،1382) برطبق نظر کی ردفیلد جیمون (خودکشی مخفیانه ترک کردن اعضاء خانواده ، دوستان و همکاران به خاطر تعامل با یک فقدان شدید یا احساس گناه است»(علیرضایی،1382).

________________________________

1-Bonger

2-Emile Dorkheim

3-Frued

4-Sui

5-Cide

6-Shnaydman

 

امیل دورکیم1 (1917) دراثر معروف خود به نام خودکشی آن را پدیده ای اجتماعی به شمار آورده و چنین تعریف می کند :خودکشی عبارت است از هر نوع مرگی که نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم کردار منفی یا مثبت خود قربانی است که می­بایست چنان نتیجه­ای به بار آورد (رفیعی ،1388).

هم چنین می توان به تعریف دشه اشاره کرد که می گوید : " اقدامی معمولاً از روی آگاهی برای سر به نیست کردن خود به آن ترتیب که مرگ هدف یا وسیله باشد ." (ریئس دانا ،1380).

دلماس2 نیز خودکشی را عبارت می داند از " عملی که به وسیله ی شخص برای معدوم ساختن خود انجام می دهد ، در حالی که اختیار مرگ و زندگی در حیطه قدرت اوست و از لحاظ اخلاقی موظف به انجام این عمل نمی باشد" (اسلامی نسب، 1371).

مین جر3 روانشناس، میل به مرگ را نزد فرد خودکش آرامشی می­داند که در اثر تنشهای جامعه – محدودیت های اجتماعی واخلاق، که توانسته مانع از رهاشدن انرژی پرخاشگری و جنسی فرد شود و در نهایت فشار داخلی پدید می آورد – به آن دست پیدا کرده است (ریئس دانا،1380).

خودکشی یکی از معضلات بهداشت روان است. بر اساس گزارش رسمی سال 1996 سازمان بهداشت جهانی هر ساله حداقل 500 هزار نفر درجهان با خودکشی به زندگی خود پایان می­دهند.

1-1اقدام به خودکشی

جانیل4(2000) معتقد است که اقدام به خودکشی به عملی اطلاق می شود که در آن فرد اقدام به نابودی خود می­کند (محمد خانی 1383).بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، اقدام به خودکشی عبارت است از عملی غیر کشنده که در آن شخص عمداً و بدون مداخله­ی دیگران، رفتاری غیر عادی را انجام می­دهد که منجر به خودآسیب زنی یا خوردن غیر عادی یک ماده به میزان بیشتر از مقدار تجویز شده می شود و هدف شخص از این عمل، تحقق تغییرات مورد نظر وی می­باشد (پلات5 ، 1992؛ به نقل از هاوتون6و هیرینگن7، 2000). به عبارت دیگر اقدام به خودکشی طیفی از آسیب رساندن غیر عمدی به خود تا اقدام جدی برای مردن را در بر می­گیرد (گونیل8 ،2000).

_________________________________

1-Emil Dorkheim

2-Delmas

3-Min jera

4-Janniel

5-Plat

6-Hawton

7-Heerington

8-Gunniel

 

 

 

1-2عوامل خطر در خودکشی کامل

1-سفید پوست بودن، سن بالای 65 سال

2-طلاق یا بیوه شدن

3-تنها زندگی کردن

4-رویدادهای استرسزای زندگی

5-اختلالات روانپزشکی (افسردگی عمده، مصرف مواد به خصوص الکل، اسکیزوفرنیا، اختلالات پانیک، اختلال شخصیت مرزی، به علاوه در نوجوانان رفتارهای پرخاشگری و ضد اجتماعی و مخرب)

6-پیشینهی فرد (تلاشهای خودکشی قبلی و سابقه ی خودکشی در خانواده) (گیانو1 ، 1999).

 

فهرست مطالب

 تعریف خودکشی و افکار خودکشی

اقدام به خودکشی

عوامل خطر در خودکشی کامل

علایم هشداردهنده خودکشی

نشانه­های مرتبط با خودکشی

انگیره برای خودکشی

علل خودکشی

علل خودکشی در ایران

نظریه­های خودکشی

نظریه اشنایدمن

نظریه فروید

کارن هورنای

دیدگاه جامعه شناسی

اختلالات شخصیت

گروه اول (A)

گروه دوم (B)

سومین گروه (C)

اختلالات شخصیت و خودکشی

اختـلالات خلقـی یا عاطفـی

اختلالات افسردگی

اختلالات دوقطبی(شیدایی- افسردگی)

رابطه اختلالات شخصیتی با اقدام به خودکشی

پیشینه­ی پژوهشی

تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور

منابع

دانلود فایل