عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی، اختلال اضطراب اجتماعی و جو روانی اجتماعی کلاس
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 67
خودکارآمدی از نظریه شناخت اجتماعی آلبرت بندورا (1997) روان شناس مشهور، مشتق شده است که به باورها یا قضاوتهای فرد به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی(عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روانشناختی اشاره دارد، تأکید میکند. بر اساس این نظریه، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر میگذارند.
در چارچوب رویکرد شناختی اجتماعی بندورا باورهای خودکارآمدی چنین تعریف شده است: برداشتهایی که فرد از تواناییهای خویش در انجام یک تکلیف خاص دارد، به گونهای که تکلیف مورد نظر به صورت مفید و مؤثر انجام شود یا سطح اعتمادی که فرد بر توانایی خویش در اجرای برخی فعالیتها یا موفقیت در برخی عملکردها دارد (بندورا،1997).
بر اساس مدل خودکارآمدی برای اینکه شخص برای رسیدن به یک هدف تلاش کند یا با مشکلات مقابله کند باید سه شرط زیر را داشته باشد:
1- شخص معتقد باشد که هدف قابل دستیابی است و با تلاش به هدفش میرسد.
2- شخص معتقد باشد که مهارتهای لازم برای رسیدن به هدف را دارد.
3- هدف باید ارزش تلاش کردن را داشته باشد (بندورا،1977).
خودکارآمدی همچنین یکی از ویژگیهای شخصیتی و باور درونی میباشد که بر طرز تفکر و چگونگی رویارویی با مشکلات سلامت هیجانی و در تصمیمگیری و مقابله با فشار روانی و افسردگی تأثیر میگذارد(بندورا و همکاران،2003).
در واقع کارآمدی شخصی عبارت است از اعتقاد فرد مبنی برآنکه میتواند جریانی از رفتار مورد انتظار در یک موقعیت را به طور موفقیتآمیزی انجام دهد و بنابراین کارآمدی شخصی به عنوان برآورد شخص از نتایج پیامدهای رفتاری تلقی میشود(محمدی،1383).
باورهای خودکارآمدی میتوانند تأثیرات مثبت و منفی بر روی سلامتی افراد داشته باشند، اگر شما باور داشته باشید که توانایی سازش با موقعیت را دارید، کمتر احساس تنیدگی در آن موقعیت میکنید، باور مثبت درمورد تواناییهای خود در ارتباط با بیماری و غلبه بر مشکلات همراه آن تأثیرات مثبتی بر سلامت داد(اعرابیان و همکاران،1983).
افراد دارای باورهای خودکارآمدی قویتر، در ارتباط با برطرف نمودن مشکلات روانی قادر به تغییر حالات روانی خود میباشند، که کسب این متغیر به باورها و تلاش افراد بستگی دارد. همچنین خودکارآمدی نقش میانجی در کاهش نشانههای افسردگی ایفا مینماید و اضطراب و افسردگی افراد بالغ را میتوان با افزایش و تقویت باورهای خودکارآمدی کاهش داد(کیم[1]،2002؛ به نقل از اعرابیان،1383).
انتظارونظریهاسناد،نظریهخودکارآمدیبندورابررویانتظاربرایموفقی متمرکز است.هر چند،بندورامیاندونوعازباورهایانتظارتمایزقایلبود.انتظاراتپیامد،باورهاییاستکهرفتارهایمعینرابهسمتنتایجمعینهدایتخواهدکرد(ماننداعتقادبهاینموضوعکهتمرینعملکردفردرابهبودخواهدبخشید) وباورهاییدراینموردکهفردبهطورمؤثرمی تواندرفتارهایموردنیازبرای ایجا نتایجرا انجامدهد (منمیتوانمتمریناتسختیبرایبرندهشدندرمسابقهبعدیانجامدهم)ایندونوعازباورهایانتظارمتفاوتندزیراافرادمیتوانندباورکنندکهیک رفتارمعیینمنج بهیک نتیجهمعیینخواهد شد (انتظارپیامد) اماممکناست باور نداشته باشند که آنها میتوانند آن رفتار راانجام دهند. (فیسکر[2] و همکاران،2002).
باورهای خودکارآمدی به صورت اتفاقی رخ نمیدهند. بندورا (1997) مطرح می کند که باور افراد درباره خودکارآمدی خویش، بخش عمدهای از «خودآگاهی[3] » آنان را تشکیل می دهد و برای ایجاد و تغییر نظام باورهای خود کارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است. این منابع شامل «تجارب تسلط یابی[4]»، «تجربه جانشینی[5]»، «قانع سازی اجتماعی[6]» و «حالت های فیزیولوژیکی[7]» می باشند.
[1]-Kim
[2]- Fiske
[3] – self- knowledge
[4] – mastery experiences
[5] – vicarious experience
[6] – social persuasion
[7] – physiological states
فهرست مطالب
خودکارآمدی تحصیلی
تعاریف و ویژگیهای خودکارآمدی
تعیین کنندههای خودکارآمدی
مراحل رشد خودکارآمدی
خودکارآمدی و اضطراب
اختلال اضطراب اجتماعی
تعریف اختلال اضطراب اجتماعی
ملاکهای تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی
شیوع اختلال اضطراب اجتماعی
دوره یا سن شروع اختلال اضطراب اجتماعی
نشانگان روانشناختی اختلال اضطراب اجتماعی
اختلال اضطراب اجتماعی در نوجوانان
دیدگاههای نظری در باره اضطراب
دیدگاه روان پویایی
دیدگاه رفتارگرایی
دیدگاه شناختی
دیدگاه زیست شناختی
دیدگاه انسانگرایی
دیدگاه اجتماعی
سبب شناسی اضطراب اجتماعی
نظریههای روانپویشی
نظریههای رفتاری
نظریههای زیستی
دستگاه عصبی خودمختار
انتقال دهندههای شیمیایی
عوامل ارثی
الگوهای نظری اضطراب اجتماعی
نظریه طرحواره بک
نظریه شبکه متداعی باور
الگوی شناختی کلارک و ولز
الگوی شناختی اضطراب اجتماعی راپی و هیمبرگ
مدل شناختی اضطراب اجتماعی بک،امری و گرینبرگ
جوروانی-اجتماعی کلاس
تعاریف
انواع جو روانی حاکم بر کلاس
ویژگیهای روابط انسانی مطلوب در مدرسه
دو بعد اساسی جو مدرسه
بخش دوم ادبیات پژوهش
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
منابع