مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه تجارت الکترونیک در بخش صادرات

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق توسعه تجارت الکترونیک در بخش صادرات

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 50

 

صادرات به معنای فروش کالاها یا خدمات تولیدی از یک کشور به کشور دیگر، یک جهت از جاده دو طرفه‌ای است که جهت دوم آن واردات است، از یک طرف هر کشوری که اقدام به صادرات می‌کند، حتماً باید برای برآوردن برخی از مایحتاج خود به واردات از سایر کالاها اقدام کند و هر کشوری نیز که به دنبال واردات باشد، نیازمند منابع ارزی است که از راه صادرات تامین می‌شود. از طرف دیگر، هر کالا یا خدمتی که از یک کشور صادر می‌شود از دید کشور خریدار جزء لیست واردات محسوب می‌شود این جاده دو طرفه در ادبیات بازرگانی، تحت عنوان تجارت بین‌‌الملل شناسایی شده است.

از نگاه و زاویه‌ای دیگر می‌توان گفت صادرات به معنای فروش کالاهای ساخته شده و خدمات ارائه شده توسط ساکنین یک کشور به کشورهای دیگر می‌باشد به عبارت دیگر صادرات به معنایی تقاضای اقتصاد جهانی از کالاها و خدمات ساخت داخل کشور‌ می‌باشد در مقابل واردات، میزان تقاضای اقتصاد داخلی از کشورهای ‌‌دیگر می‌باشد. طبق نظریه‌‌های اقتصادی تجارت موتور رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌باشد. رشد و توسعه تجارت بین‌المللی باعث افزایش رفاه و درآمد سرانه ساکنین کشورها می‌شود به عبارت بهتر می‌توان گفت برای دستیابی به قدرت اقتصادی بیشتر در بازار جهانی هر کشوری باید در پی رفع مشکلات، موانع و تنگناهای داخلی، افزایش رفاه و درآمد سرانه ساکنین خود استراتژی مناسب اقتصادی جهت تولید و افزایش حجم صادرات محصولات خود در بازار جهانی دنبال کند.

بحث اصلی در تئوری‌های تجارت بین‌الملل پاسخ به این سوال است که کشور باید چه چیزی، به چه مقدار، یا از چه کشوری، چرا و چگونه صادر و یا وارد کند. در این رابطه تئوری‌ها و نظریات زیادی مطرح شده است که هر کدام به نوعی سعی در پاسخگویی به این سوالات یا برخی از آن داشته است.

اینترنت نامی برای سیستم گسترده و جهانی شامل مردم، اطلاعات و کامپیوتر هاست. اینترنت آنقدر بزرگ و پیچیده است که در محدوده درک یک شخص نمی گنجد. اینترنت در واقع یک شبکه کامپیوتری بزرگ و منفرد نیست. بلکه مجموعه از ده ها هزار شبکه گسترده در جهان است. این پدیده نوین نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کشورهای جهان ایفا می کند (سرمد سعیدی و نوده فراهانی،1381).

اینترنت یک فن آوری با ویژگی های خاص است که این توانایی را دارد تا جنبه های مختلف رقابتی را در بسیاری از صنایع تغییر دهد و در عین حال صنایع جدیدی را خلق کند. اینترنت یک استاندارد با هزینه پایین و سرعت بالای تعامل، تعدیل زمان، دسترسی جهانی و شکلی از کانال توزیع است که عدم توازن اطلاعات بین طرفین مبادله را کاهش می دهد. این ویژگی ها تاثیر زیادی بر پنج C یعنی هماهنگی، تجارت، جامعه، محتوا و ارتباطات می گذارد

(Afuah & Tucchi.2003).

اینترنت با میلیون ها کاربر پراکنده در سراسر جهان بزرگترین شبکه رایانه ای غیر متمرکز در جهان است. اینترنت یا شبکه شبکه ها، سیستم به هم پیوسته ای از شبکه های کوچکتری است که همه آن ها برای تبادل اطلاعات از قوانین یکسان (همان پروتکل ها)استفاده می کنند. (واتسون و مک کئون،1380)

اینترنت شبکه ای از کامپیوترها است که کشورها را به هم پیوند می دهد. اینترنت از بعضی جهات شبیه سیستم تلفن است. همانطور که شما می توانید از طریق تلفن با مردم مختلف در هر کجای دنیا صحبت کنید، تا مادامی که به اینترنت متصل باشید، از طریق کامپیوتر می توانید با مردم ارتباط برقرار کنید. اینترنت چیزی بیش از محتوای آن است؛ اینترنت فضایی اجتماعی است که کاربران در آن با هم ارتباط متقابل برقرار می کنند(Frost & Strauss.2000)

اینترنت یک شبکه عظیم است که از ارتباط داخلی شبکه های کامپیوترهای شخصی در سراسر جهان از طریق خطوط تلفن، ماهواره و سایر سیستم های ارتباطی راه دور شکل گرفته است (Ellsworth & Ellsworth.1997)

سرعت رشد اینترنت باور نکردنید است. تا به حال هیچ رسانه ای با چنین سرعت قابل ملاحظه ای رشد نکرده است. در مورد رادیو حدود 40 سال طول کشید تا به 50 میلیون مخاطب دست یابد، در مورد تلویزیون کمتر از 15 سال، تلویزیون کابلی در حدود 10 سال، کامپیوتر شخصی 16 سال و برای اینترنت این مدت زمان فقط 4 سال طول کشید (Albert & Sanders.2003)

 

فهرست مطالب

پیشینه تحقیق

فن آوری اطلاعات

بازاریابی اینترنتی

اینترنت

بازاریابی الکترونیکی

اهداف بازاریابی اینترنتی

مزایای بازاریابی اینترنتی

تجارت الکترونیک

شیوه های تجارت الکترونیک

فروشنده با فروشنده B2B

فروشنده با مصرف کنندهB2C

مصرف کننده با مضرف کننده C2C

مزیت های تجارت الکترونیک

نیازهای تجارت الکترونیک

موانع و چالش های کاربرد اینترنت و وب در تجارت

ابزارهای اصلی تجارت الکترونیک

کد میله ای

پست الکترونیکی

بانکداری الکترونیک

صادرات

نظریات اقتصادی در رابطه با تجارت

نظریه سوداگران

نظریه کلاسیک

تئوری هکشر- اولین

معمای لئونتیف .

تخمین عملی تئوری برخورداری از عوامل و تئوری هزینه فرصت

هزینه نسبی منطقه ای و تفسیر آن

نظریه چرخه زندگی محصول

نظریه برابری قیمت عوامل

تئوری مزیت رقابتی پورتر

مدل الماس ملی

منابع و ماخذ

دانلود فایل