مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی و بحران

دانلود فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق اطلاع رسانی و بحران

 

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 60

بحران نیز مانند بسیاری از لغات تخصصی در علوم انسانی دارای تعاریف مختلف، گسترده و بعضاً متمایزی می‌باشد، اما نقطه‌ی اشتراک این تعاریف نقطه‌ی عطف در تغییر ناگهانی از وضعیتی به وضعیت دیگر می‌باشد. در اینجا سعی می‌کنیم با ارائه برخص از این تعریف‌ها بیشتر با مفهوم بحران آشنا شویم.

تعریف بحران در کتاب مدیریت بحران دکتر مازیار حسینی: حادثه‌ای است که در اثر رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی بوجود می‌آید؛ مشقت، سختی و خسارت را به یک مجموعه یا جامع انسانی تحمیل می‌کند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات و عملیات اضطراری و فوق‌العاده دارد.(حسینی ۱۳۸۷)

بحران در فرهنگ معین: تغییری که در تب مریض پدید آید، شدیدترین و نارحت رتین وضع در حالت تب، یوم بحران. همچنین در این فرهنگ لغت، ذیل مدخل "بحرانی" آمده است: وضع غیر عادی در امری از امور مملکتی.(معین ۱۳۷۸)

بحران در فرهنگ آریان پور: در فرهنگ فارسی به انگلیسی آریان پور، بحران به معنی crisis آمده و بحران سیاسی، بحران تاریخی و بحرانی شدن حال مریض توضیح داده شده است، و در فرهنگ انگلیسی به فارسی، crisis به معنی بحران، شور، بزنگاه، سرگشتگی، شوریدگی، نقطه‌ی عطف، سختی و پریشان حالی آمده است. (آریان‌پور ۱۳۸۷)

بحران در فرهنگ انگلیسی به انگلیسی بی‌بی‌سی: در این فرهنگ بحران (crisis)از ریشه krisis در زبان یونانی به معنای لحظه‌ی تعیین کننده‌ای که باید در ان تصمیم مهمی گرفته شود آمده و crisis وضعی جدی یا خطرناک که ممکن است به ایجاد مشکلات، سختی و نهایتا مرگ منجر شود تعریف شده است.(1993)

بحران در فرهنگ علوم اجتماعی: آلن بیرو در فرهنگ علوم اجتماعی، بحران اجتماعی را زمان پدید آمدن اختلال در کل جامعه به شکلی که تعادل عمومی عملکرد بهنجار و معمول حیات اجتماعی به مخاطره افتد عنوان نموده است. بیرو بحران اجتماعی را بصورت جزئی و عمومی تقسیم بندی نموده و بحران‌های اقتصادی و سیاسی را بخش از بحران‌های اجتماعی شمرده است.(بیرو ۱۳۷۰)

تعریف بحران، در قانون تشکیل سازمان مدیریت کشور: شرایطی است که در اثر حوادث، رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی (به جز موارد موضوعه در حوزه‌های امنیتی و اجتماعی) به طور ناگهانی یا غیرقابل کنترل به وجود می‌آید و موجب ایجاد مشقت و سختی به یک مجموعه یا جامعه انسانی می‌گردد و بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق‌العاده دارد. در این قانون "مدیریت جامع بحران" نیز تعریف شده و برای مدیریت بحران چهار مرحله‌ی ذیل تعریف شده است:

پیشگیری: مجموعه اقداماتی است که با هدف جلوگیری از وقوع حوادث و یا کاهش آثار زیانبار آن، سطح خطرپذیری جامعه را ارزیابی نموده و با مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش می‌دهد.

آمادگی: مجموعه اقداماتی است که توانایی جامعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می‌دهد که شامل جمع‌آوری اطلاعات، برنامه‌ریزی، سازماندهی، ایجاد ساختارهای مدیریتی، آموزش، تأمین منابع و امکانات، تمرین و مانور است.

مقابله: انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات جان و مال انسانها، تأمین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات انجام می‌شود. عملیات مقابله شامل اطلاع‌رسانی، هشدار، جست و جو، نجات و امداد بهداشت، درمان، تأمین امنیت، ترابری، ارتباطات، فوریتهای پزشکی، تدفین، دفع پسماندها، مهارآتش، کنترل مواد خطرناک، سوخت‌رسانی، برقراری شریانهای حیاتی و سایر خدمات اضطراری ذی‌ربط است.

بازسازی و بازتوانی: بازسازی شامل کلیه اقدامات لازم و ضروری پس از وقوع بحران است که برای بازگرداندن وضعیت عادی به مناطق آسیب‌دیده با در نظر گرفتن ویژگیهای توسعه پایدار، ضوابط ایمنی، مشارکتهای مردمی و مسائل فرهنگی، تاریخی، اجتماعی منطقه آسیب‌دیده انجام می‌گیرد. بازتوانی نیز شامل مجموعه اقداماتی است که جهت بازگرداندن شرایط جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان به حالت طبیعی به انجام می‌رسد.(قانون ۱۳۸۸)

 

فهرست مطالب

پیشینه تحقیق

بحران

تعریف بحران

دیدگاه سنتی و جدید به بحران

انواع بحران

انواع بحران از نظر دخالت انسانی

انواع بحران از نظر سطوح

انواع بحران از نظر موضوع

دیگر تقسیم بندی‌های بحران

مدیریت بحران

فرآیند مدیریت بحران

اطلاع رسانی و بحران

کارکرد رسانه در بحران

نقش اساسی رسانه‌ها در بحران

جایگاه رسانه در بحران

نقش رسانه‌ها در کاهش عوارض روانی بحران

رسانه‌ها و بحران‌های نوین

اطلاع رسانی در شرایط بحران

ده نکته خبری برای خبرنگاران و سردبیران در بحران

ارتباطات نیروهای خبری در بحران

انواع ابزار های رایج ارتباطی

سامانه‌های اطلاع رسانی عمومی و هشدار

شیوه‌های اطلاع رسانی

اطلاعیه‌های از پیش منتشر شده

رادیو55

تلویزیون

رسانه‌های دیجیتال

نظریه‌ی وابستگی مخاطبان

نظریه برجسته سازی

مدل ارتباطات بحران گونزالز- هررو و پرات

برنامه ریزی ارتباطات بحرانی استراتژیک – یوسلی (۲۰۰۲)

برنامه ارتباطی قبل از بحران مارش و رابینز

عناصر ده‌گانه برنامه ارتباط بحران زرمان ( 1995)

نظریه مارپیچ مثبت و منفی رسانه‌ای

نظریه گالتونگ درباره بحران

نظریه اسکوگلند و اولسن درباره ایجاد ارتباط با رسانه ها

منابع و مآخذ

دانلود فایل