عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق آمیخته بازاریابی در آموزش عالی
فرمت فایل: word
تعداد صفحات: 50
در دهه 1960، اصطلاح بازاریابی معمول شد. این مفهوم میگوید همه چیز با نیازها و خواستههای مصرفکننده شروع میشود. بازاریابی و مدیریت بازار یکی از شاخههای مهم دانش مدیریت است که وظیفه اضلی آن شناخت نیاز و خواستههای انسانی و رفع آنها از طریق فرایند مبادله منابع میباشد(کاتلر و آرمسترانگ،15،1380).
بازاریابی عبارت است از یک فرایند اجتماعی و مدیریتی که بوسیله آن افراد و گروهها نیازها و خواستههای خود را از طریق تولید، عرضه و مبادله کالاهای مفید و با ارزش دیگران را تأمین میکند(کاتلر، آرمسترانگ، 2008). بازاریابی به مجموعهای از فعالیتهای بازرگانی گفته میشود که جریان کالاها یا خدمات را از تولید تا مصرفکننده نهایی هدایت میکند. امروزه شرکتها در تلاشند تا با استعانت از دو عامل"رضایتمندی مشتری" و "فروش و سودآوری بیشتر" با تکیه بر تحقیقات بازار و درک نیازهای مشتری در دنیای مملو از رقابت کنونی به حیات خود ادامه دهند. در بازاریابی پیچیده و رقابتی فعلی، کسب شهرت و اعتبار بسیار دشوار و از دست دادن آن بسیار آسان است. شرکتهای درونگرا، نسبت به تحولات سریع بازار، رقبا، نظام توزیع، رسانههای جمعی و فناوریهای جدید، علائق و سلیقههای مشتریان و انتظارات آنها از محصولات شرکت بینش و آگاهی لازم را به دست نمیآورند و از تحولات موجود در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده نمیکنند. از طرف دیگر شرکتهای برونگرا، شرکتهای هستند که در پی تأمین رضایت مشتریان هستند. رسالت واقعی واحدهای بازاریابی آنها درک نیازها و خواستههای مشتریان و ارائه راهکارهایی برای تولید محصولاتی متناسب با آن نیازها و خواستههاست. شرکتهای برونگرا، شرکتهای هستند که صرفاً به دنبال فروش نیستند، بلکه به دنبال رضایت بلندمدت مشتریان از طریق ارائه محصولاتی با کیفیت برتر همراه با نیل به اهداف بلندمدت و حیات مستمر خودشان هستند(کاتلر، 1379).
بازاریابی با درک نیازهای مشتریان، توسعه محصولات و خدمات، اطلاعرسانی به مشتریان در مورد قابلیت دسترسی به این محصولات و خدمات، تحویل کارا و اطمینان از رضایتمندی در طول و بعد این فرایند مبادله همراه است. بنابراین بازاریابی باید یک جزء ضروری در شرکتها باشد. اما بسیاری از شرکتها تفسیر بدی از بازاریابی دارند. بعضیها بازاریابی را تقلب، اسرافگر، مزاحم و غیرحرفهای میدانند. بعضیها نیز آن را معادل با تبلیغات و فروش میدانند. اما در سالهای اخیر بازاریابی از تصویر قدیمیاش جدا شده و امروزه به طور فزایندهای به یکی از مهمترین وظایف در کسب اهداف سودآوری سازمانها تبدیل شده است. به طور سنتی، تولید و فروش دو وظیفه مهم هر کسب و کاری هستند.گرایش بعدی این بود که کارآفرینان معتقد شدند کیفیت محصولات یا خدمات تنها عاملی است که فروش آنها را تعیین میکند. اما این نیز چندان طول نکشید. چرا که در بازار رقابتی امروزی درست نیست. تولید، فروش و بازارابی باید در کنار هم کار کنند تا منجر به بهترین نتایج شوند. بازاریابی، فرایند پاسخگو برای شناسایی، پیشبینی و برآورده ساختن سودآور نیازهای مشتریان است. با این شیوه سازمان قادر خواهد بود محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیازهای مشتریان قرار دهد و نه اینکه چیزی را تولید کند و انتظار رسیدن مشتریان را داشته باشد(شاوپنگ، هوی مینگ،1997،ص273). محصول(کالا و خدمت) باید مطابق با مزایای مورد انتظار مشتری باشد. قیمت باید متناسب با تواناییهای خریدار باشد. این محصول باید در دسترس مشتری قرار گیرد تا در خرید آن دچار مشکل نشود و در نهایت ترفیعات لازم نیز انجام گیرد تا مصرفکنندگان بالقوه از وجود چنین محصولی با خبر شوند.
فهرست مطالب
تعریف بازاریابی.
آمیخته بازاریابی.
تعریف و مفهوم تصمیمگیری.
رفتار مصرفکننده.
گرایش خریدار .
خدمات
تعریف خدمات.
ویژگیهای خدمات
انواع خدمات ..
آمیختهی بازاریابی خدمات.
بازاریابی در آموزش عالی
آمیخته بازاریابی در آموزش عالی
اجزای آمیخته بازاریابی مؤثر در انتخاب دانشگاه توسط دانشجو
محصول(خدمت)..
قیمت.
ترفیع.
تبلیغات.
پیشبرد فروش.
روابط عمومی.
فروش شخصی.
بازاریابی مستقیم.
مکان.
افراد (اساتید وکارکنان دانشگاه).
شواهد فیزیکی.
عملیات یا فرآیند
پژوهشهای داخلی.
پیشینه خارجی.
فهرست منابع.