دانلودنمونه برنامه سالانه بر اساس طرح تعالی مدرسه 96-97
برنامه سالانه تعالی مدیریت مدرسه96-97
در قالب 9 محور با فرمت همگام و بخشنامه جدید
بصورت word و قابل ویرایش
همون طور که میدونی طرح تعالی رو دیگه باید داخل همگام وارد کرد و فرمت همگام متناسب با سال تحصیلی 96-97 رو ما برای شما تدوین کردیم
تعالی دبستان بصورت تیتر وار شامل موارد ذیل می باشد
چارت سازمانی اموزشگاه براساس طرح تعالی
اهداف طرح تعالی درقالب بنر
جلد طرح تعالی برای خوشرنگ بودن پوشه شما
میثاق نامه دانش اموزان براساس طرح تعالی
میثاق نامه معلمان براساس طرح تعالی
میثاق نامه والدین براساس طرح تعالی
تدوین برنامه عمل یا همون برنامه سالانه طرح تعالی در قالب 57صفحه بصورت ورد و کامل شده و تمامی محور های ان نیز لحاظ شده است
محورهای دهگانه طرح تعالی با جدول بندی ورد و پر شده
محور های 8گانه با فرم های خاص مستند سازی
فرم های پیش بینی اقدامات در قالب فرم های بروز شده
تقویم اجرایی براساس روز ماه سال
استلزامات قسمت برنامه ریزی
در این محور انتظار میرود مدرسه با توجه به اسناد راهبردی تحول بتوانند برنامه استراتژیک و عملیاتی خود را (مأموریت، استراتژی ، راهکارها و . . . ) با مشارکت همه کارکنان مدرسه تدوین نماید.
۲ . توسعه توانمندی ها و مشارکت نیروی انسانی :
در این محور انتظار میرود مدرسه با تشکیل تیمهای پژوهشی، مسایل و مشکلات را احصاء نماید، و با
بهرهگیری از نتایج پژوهشها دست به مطالعات کیفی(اقدام پژوهشی) زده و ضمن حل مسایل در انتشار
یافتههای پژوهشی خود نیز اقدام نماید. تشکیل جلسات و کارگاههای آموزشی، در جهت ارتقاء توانمندیهای کارکنان و دانشآموزان و کسب رتبههای مناسب در سطح منطقه استان از مصادیق مورد نظر در محور میباشد.
۳ . استقرارنظام یاددهی- یادگیری :
در این محور انتظار میرود مدارس در چارچوب طراحی آموزش مبتنی بر برنامه درسی ملی از راهبردهای یاددهی یادگیری فعال (اکتشافی، تعاملی و . .. ) بهره بگیرند.
در این فرایند بهرهگیری از محیطهای متنوع یادگیری، آزمایشگاه، کارگاه، فناوریهای نوین، انواع روشهای ارزشیابی به ویژه فرایندی مورد تأکید است.
۴ . توسعه مشارکت دانشآموزان درمدرسه :
در این محور انتظار میرود مدارس با توجه به ضرورت و اهمیت این موضوع، جلسات توجیهی مناسب را برنامهریزی نمایند و در عمل و به شکل کاربردی زمینه حضور دانشآموزان در اداره مدرسه، مسئولیت پذیری در انواع فعالیتهای مدرسه فراهم شود. به طور طبیعی فعالبودن شورای دانشآموزی، و انواع تشکلها در مدرسه میتواند از ابعاد کیفی مشارکت دانشآموزان در مدرسه باشد.
۵ . توسعه مشارکت اولیا درمدرسه :
در این محور انتظار میرود مدرسه ظرفیتها و توانمندیهای اولیاء را شناسایی نماید. پس از شناسایی در یک فرایند علمی و منطقی بستر لازم جهت نقش آفرینی آنها در فعالیتهای مختلف مدرسه فراهم شود. در این فرایند بهرهوری جلسات انجمن اولیاء و کلاسهای آموزشی خانواده در ابعاد کمی و کیفی مورد توجه خواهد بود.
در کنار اولیاء شناسایی، برقراری ارتباط مؤثر و بهرهگیری مناسب از ظرفیت نهادهای اجتماعی نیز از کارکردهای مدرسه موفق تلقی می شود.
۶ . ارتقای سلامت ، تربیت بدنی ، پیشگیری و ایمنی :
در این محور انتظار میرود مدارس، به مقوله بهداشت روانی و جسمی دانشآموزان اهمیت قایل شوند. مسایل مربوط به بهداشت در مدرسه (دستشوییها، تغذیه سالم و …) جدی گرفته شود. کیفیبودن هر یک از نشانگرهای بهداشت میزان توجه مدیریت و کارکنان مدرسه را در این زمینه نشان میدهد.
در کنار بهداشت، استاندارد و ایمن بودن فضا، تجهیزات و … نیز در جای خود بسیار با اهمیت است.
فضای سبز مدرسه از یک طرف و فضای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و… از عوامل و متغیرهای بسیار مهم در مدرسه سالم است.
۷ . توسعه فعالیت های پرورشی وفرهنگی :
در این محور انتظار میرود فعالیتهای فرهنگی تناسبی با علایق ونیازهای دانشآموزان داشته باشد. مدارس بطور معنادار به مقوله ورزشی توجه کنند. این مسئله نیز همچون دروس دیگر (ریاضی و …) از اهمیت خاص خود برخوردار است که پرداختن به آنها در کنار فعالیتهای مذهبی، ایام ا…، نماز جماعت و … مورد نظر میباشد.
۸ . مدیریت امور اجرایی و اداری :
در این محور انتظار میرود قانون و دستورالعملها مبنای کار مدیران و کارکنان باشد . آنهاضمن آگاهی کامل از مسائل مالی، اداری به درستی آنها را انجام می دهند. سندها و پروندهها بدرستیها بایگانی شدهاند و مدرسه از یک نظم اداری با بهرهگیری از فناوری برخوردار می باشد . در این ارتباط یکی از شاخص های مهم بهره گیری از سیستم های مالی می باشد. در این ارتباط یکی از شاخص های مهم بهره گیری مدرسه از سیستم های حسابداری مالی می باشد.
برنامه ی «تعالی مدیریت مدرسه» سعی دارد با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاهی تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو وکیفیت مدار ضمن تمرکز بر فرایندهای مدیریتی، شرایطی را فراهم آورد تا کلیه ی عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه ضمن شناسایی ظرفیت ها و توانایی های داخلی و پیرامونی خود، با اتّخاذ رویکرد برنامه محوری نسبت به تعیین اهداف و طراحی برنامه ی عملیاتی مدرسه اقدام کند و با نگاهی تیزبین و نقاد به صورت مستمر عملکرد مدرسه خود را نسبت به نقشه ی راه یا برنامه ی عملیاتی و هدف های قصد شده، بسنجد.
هم چنین به منظور جلوگیری از هرگونه اتلاف فرصت، با تشخیص خطاها و شکاف های عملکردی، راه های بهبود را شناسایی کند و با برنامه ریزی مناسب به اجرای راهکارهای بهبود اقدام نماید تا از این طریق کیفیت مدیریت مدرسه را ارتقا بخشیده و افزایش بهره وری را ممکن سازد.