خشکسالی و تأثیر آن بر گیاهان

- خشکسالی و تأثیر آن بر گیاهان

خشکسالی و تأثیر آن بر گیاهان

عنوان:  خشکسالی و تأثیر آن بر گیاهان

قالب بندی: WORD

تعداد صفحه: 28

این تحقیق در مورد خشکسالی می باشد و به طور کامل به بررسی این پدیده و تأثیرات آن بر روی پوشش های گیاهی می پردازد. این تحقیق به دانشجویان رشته های محیط زیست، جغرافیا و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

مقدمه

خشکسالی وضعیتی از کمبود بارندگی یا افزایش دما میباشد که در هر وضعیت اقلیمی ممکن است رخ دهد، اما اثرات و فراوانی آن در مناطق خشک و نیمه خشک بیشتر نمایان میشود. این پدیده به کندی شروع شده و دارای ماهیتی پنهان است، به همین علت به عنوان یک پدیده خزنده شناخته شده است. در مواقعی که مدت زمان وقوع خشکسالی طولانی شود، خسارتهای ناشی از آن نیز در بخشهای مختلف نظیر کشاورزی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و غیره به تدریج ظاهر میشود. خسارات و آثار ناشی از این پدیده در مقایسه با سایر مخاطرات طبیعی مانند سیل، زمین لرزه بسیار زیاد و فراگیرتر است. شروع خشکسالی به طور معمول با کاهش بارندگی همراه است که این مرحله به خشکسالی هواشناسی موسوم است. با کمبود بارش و توزیع نامناسب آن، رطوبت خاک کاهش یافته و رویش گیاهان مرتعی و سایر گیاهان تحت تأثیر قرار میگیرد. یکی از مهمترین پیامدهای خشکسالی، کاهش میزان پوشش گیاهی است. با کاهش پوشش گیاهی، شرایط محیطی برای بروز مشکلات مختلف نظیر فرسایش خاک، افزایش میزان رواناب سطحی بر اثر بارشهای ناگهانی و سیل آسا و خطر بروز سیل و غیره فراهم می آید.

 

 

تعریف خشکسالی

خشکسالی به عنوان بلای طبیعی و پدیده‌ای اجتناب‏ناپذیر، از دیرباز در پهنه وسیع کشورهای مختلف به خصوص کشورهای مستقر در مناطق گرم و خشک به کرات وقوع یافته و می‌یابد. مطالعات و بررسی های انجام شده نشانگر آن است که کشور ایران با توجه به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی خود، همچون بسیاری از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در وضعیت مناسبی از لحاظ تأمین آب قرار ندارد. این امر، بیانگر احتمال وقوع خشکسالی های بیشتری در آینده نسبت به گذشته می باشد. قدر مسلم آنکه، در صورت اعمال مدیریتهای ناکارآمد فنی و استفاده از استراتژی های نامناسب، علاوه بر هدررفت منابع موجود و تشدید اثرات مخرب خشکسالی، زمینه برای بروز خشکسالی های بعدی به طرز فزاینده ای فراهم می گردد.

خشکسالی حالتی نرمال و مستمر ازاقلیم است . گرچه بسیاری به اشتباه آن را واقعه ای تصادفی و نادر می پندارند . این پدیده تقریباً در تمامی مناطق اقلیمی رخمیدهد ، گرچه مشخصات آن از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً تفاوت می کند. خشکسالی یک اختلال موقتی است و باخشکیتفاوت دارد چرا که خشکی صرفاً محدود به مناطقی با بارندگی اندک است و حالتی دائمی از اقلیم میباشد.

خشکسالی جزء ‌بلایای طبیعی نامحسوس است. گرچه تعاریف متفاوتی برای این پدیده ارائه شده لیکن در کل حاصل کمبود بارش در طی یک دوره ممتد زمانی معمولاً یک فصل یا بیشتر می باشد . این کمبود منجر به نقصان آببرای برخی فعالیتها، گروهها و یا یک بخش زیست محیطی می شود. بعلاوه این پدیده با زمان ( فصل اصلی وقوع این پدیده ، تأخیر در شروع فصل بارانی، وقوع بارش در ارتباط با مراحل اصلی رشد گیاه ) و نیز مؤثر بودن بارش ها (شدت ، بارش ، تعداد رخدادهای بارندگی) مرتبط است .

سایر فاکتورهای اقلیمی نظیر دمای بالا، باد شدید و رطوبت نسبی پایین تر غالباً در بسیاری از نقاط جهان با این پدیده همراه شده و می توانند به طرز قابل ملاحظه بر شدت آن بیفزایند .

خشکسالی را نبایست صرفاً بعنوان پدیده ای کاملاً فیزیکی یا طبیعی در نظر گرفت . تأثیرات آن در جامعه ماحصل ایفا نقشی مابین یک رخداد طبیعی ( بارش کمتر از حد مورد انتظار به دلیل تغییرات اقلیمی) و نیاز مردم به منابع تأمین آب می باشد. انسانها معمولاً از تأثیرات خشکسالی لطمه می بینندخشکسالی های اخیر در هر دو گروه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه نتایج اقتصادی، تأثیرات زیست محیطی و دشواریهای شخصی به بار آورده که جملگی باعث شده اند که آسیبپذیری تمامی جوامع به این پدیده زیان بخش طبیعی مدنظر قرار گیرد .

فهرست مطالب

مقدمه
تعریف خشکسالی
انواع خشکسالی
خشکسالی هیدرولوژیکی (آب‌شناسی)
خشکسالی زراعتی
خشکسالی اقتصادی-اجتماعی
علت خشکسالی
اثرات خشکسالی
خشکسالی و منابع آبی
اثرات خشکسالی بر تنوع زیستی
رطوبت خاک و خشکسالی
ابعاد و جنبه های خشکسالی
نتیجه گیری
منابع

 

برای دانلود کلیک کنید