تحقیق اهمیت یادگیری مشارکتی در دقت عمل دانش آموزان
بسیاری از دانش آموزان به دلایل گوناگون از جمله شیوه تدریس دبیر،
تجربه های ناموفق، فشارهای والدین، کم تمرینی و دشواری در یادگیری
مفاهیم چنان از درس دچار ترس و اضطراب می شوند و از خود مقاومت
نشان می دهند که گاهی ساده ترین اعمال را هم نمی توانند انجام
دهند.یادگیری مشارکتی در اینگونه موارد سودمند است
بخشی از متن تحقیق
پس از گردآوری داده های لازم از طریق مطالعه کتابها، مجلات و
تحقیقات انجام شده، پرسشنامه ها، مصاحبه با دانش آموزان و
مشاهده ی کلاس همکاران، به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته ، ضمن
تبادل تجربه با همکاران به راه حل های پیشنهادی زیر دست یافتم:
1.پرورش دقّت و تقویت حافظه دیداری و شنیداری میرزا بیگی
(1389)
معتقد است تا چیزی را خوب نبینیم نمیتوانیم به خاطر آوریم، پس
باید در ابتدا خوب دیدن را آموزش دهیم. برای خوب دیدن و خوب
شنیدن، حضور ذهنی کامل و کنجکاوی لازم است.
تمرکز حواس، ذاتی یا ارثی نیست بلکه اکتسابی بوده و هر فردی
میتواند دارای تمرکز و دقت باشد، فقط باید راه و روش آن را یاد
بگیرد، به کار ببرد و این مهم اتفاق نمیافتد مگر آن که
راهکارهای لازم جهت پرورش دقّت و تمرکز پیشروی فرد قرار
گیرد.
2.اجرای بازیهای تمرینی هدفدار فضلیخانی(1386)
معتقد است که در بازی، روابط اجتماعی دانش آموزان،مشارکت پذیری،
اعتماد و روحیه ی تعاون تقویت میشود. بازی ، رشد فرآیندهای
یادگیری همچون مشاهده ، تجربه آموزی ، حل مسأله و خلاقیت را در
دانش آموزان تقویت میکند و مهمتر از همه ، یادگیری را برای
دانش آموزان لذّت بخش میسازد.
رضوانی(1387) و ابراهیمی(1385) نیز، چنین تجربه های را کسب
کرده بودند که ، اجرای بازی های تخصصی ، تأثیر بسزایی در میزان
یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد.
3.ایجاد شادی و نشاط در ساعت ریاضی فضلیخانی(1386)
معتقد است که لازمه ی هر شروعی، ایجاد ارتباط مطلوب و فضا سازی
است. نقطه شروع به هنرمندی خاص نیاز دارد تا انگیزه های توأم با
هدفمندی و نشاط در دانش آموزان به وجود آورد.
وی با اقتباس از بهار الانوار می گوید: «هنگامی که دلها نشاط
یافتند، علم و کمال را در آنها به ودیعه بگذارید و هرگاه از نشاط
تهی و گریزان شدند، آنها را وداع کنید؛ زیرا دلها در چنین حالتی
آمادهی فراگیری علم نیستند.»
عزیزخانی(1388) نیز پس از انجام پژوهش خود، به این نتیجه رسیده
بود که با ایجاد محیط شاد ، میتوان علاقه مندی دانش آموزان را
به درس ریاضی، افزایش داد.