انواع روش های آموزش الکترونیکی
فهرست مطالب
چکیده: 1
1- مقدمه: 2
2- تعریف 3
3- تاریخچه آموزش الکترونیکی 6
4- تاریخچه آموزش الکترونیکی در ایران 7
5- روش آموزش الکترونیکی 8
6- مزایای مهم آموزش الکترونیکی 10
7- معایب آموزش الکترونیکی و پیشنهادات برای رفع آن 13
8- چالشهای آموزش الکترونیکی در سازمانها در عصر جهانیشدن 17
9- دو نوع آموزش از راه دور 19
10- دامنه آموزش الکترونیک 20
10-1- آموزش بر پایه وب 20
10-2- آموزش مبتنی بر کامپیوتر 21
10-3- آموزش از طریق وسایل و ابزار دیجیتال همراه 21
10-4- آموزش از طریق تلفن همراه 21
11- دسته بندی نوع یادگیری 22
11-1- یادگیری شخصی 23
11-2- یادگیری جمعی 23
11-3- کلاس های مجازی 23
12- زیرساخت های آموزش الکترونیکی در عصر جهانی شدن 24
13- محتوای دیجیتالی و منابع یادگیری 25
14- مدیریت و اجرای آموزشهای الکترونیکی 27
15- ارزشیابی تاثیرات یادگیری الکترونیکی 28
16- انواع نرم افزار آموزش الکترونیکی متن باز 29
17- جمع بندی و پیشنهادها 35
منابع 38
چکیده:
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهخصوص اینترنت، الگوی جدیدی را در فرایند آموزش و یادگیری ایجاد کرده است. آموزش الکترونیکی، نظام آموزشی نوینی است که در آن، تمامی فرایند آموزش و یادگیری بهوسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات صورت میگیرد. انعطافپذیری فوقالعاده، دانشجومحوری، و وابسته نبودن به محدودیتهای مکانی و زمانی از ویژگیهای اساسی آموزش الکترونیکی است. برای راهاندازی دورههای موفقیتآمیز آموزش الکترونیکی و در نهایت تحقق ایده دانشگاه مجازی نیاز به تهیه و برقراری زیرساختهای انسانی، فناورانه، پداگوژیکی، اداری، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، و اقتصادی امری بدیهی است. موانع فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و قانونی، تربیتی، راهبردی، فنی، باورهای نادرست، محتوا، عدم تخصیص بودجه کافی، عدم دسترسی اغلب مردم به اینترنت، و عدم کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی و الکترونیکی از چالشها و موانع اساسی توسعه آموزش الکترونیکی در ایران است.
1- مقدمه:
گسترش عظیمی از کامپیوتر های ارزان قیمت، اتصال به پهنای باند اینترنت، و محتوای غنی آموزشی یک پدیده جهانی ایجاد کرده که در آن فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای تبدیل آموزش مورد استفاده قرار میگیرد. بنابراین، نیاز به طراحی مجدد سیستم آموزشی برای پاسخگویی بهتر به نیازهای وجود دارد. ظهور کامپیوترهایی که با نرم افزار پیشرفته ساخته شده است حل بسیاری از مشکلات پیچیده را بسیار سریع و با هزینه ای کمتر ممکن کرده است.
در حال حاضر، بسیاری از فرم های آموزشی مرسوم، مورد نیاز برای پیشرفت اجتماعی و توسعه آموزش، مناسب نبوده، و قادر به سازگاری با تغییرات تقاضای یادگیری در زمان نیستند، بنابراین شبکه های کامپیوتری فرصت هایی را برای آن به ارمغان آورده اند. با این حال، در حالت سنتی یادگیری الکترونیکی مبتنی بر وب، ساخت و ساز سیستم، تعمیر و نگهداری در داخل موسسات آموزشی و یا شرکت ها، قرار گرفته است. که در نتیجه بسیاری از مشکلات بوجود آمده است، مانند بسیاری از سرمایه گذاری های مورد نیاز، اما بدون افزایش ارزش سرمایه به بازگشت، بدون پتانسیل توسعه و قدرت ماندن. پردازش ابری در حال تبدیل شدن به یک فن آوری جذاب است به علت مقیاس پذیری پویا و استفاده موثر از منابع؛ که آن می تواند تحت شرایطی که در آن دسترسی به منابع محدود است مورد استفاده قرار گیرد.
امروزه آموزش و یادگیری از راه دور در صورتی کارآمد است که کامپیوتر و فن آوری های الکتریکی بصورت مکمل یکدیگر در اختیار باشند. فن آوریهای مربوط به ارائه وتحویل مطالب ممکن است بسیار متنوع باشد.این فن آوریها شامل : ماهواره , کامپیوتر, تلویزیون های کابلی , ویدیو کنفرانسها و …. می باشد. آموزش ار راه دور مانع سیستم آموزشی سنتی نمی شود و مکررا برای تبادل دانش و مطالب علمی در سطح بالا بین افراد مختلف در سرتاسر جهان کاربرد دارد.
2- تعریف
یادگیری در فرهنگ لغت به این صورت تعریف شده : عمل. فرایند و تجربه ای برای کسب علم دانش و مهارت. این تعریف با تعریف آموزش متفاوت است. آموزش اینگونه تعریف می شود : دانش و مهارتی که توسط فرایند یادگیری توسعه یافته و کسب می شود. البته این دو واژه گاهی بجای یکدیگر استعمال می شوند.
( لازم به یاد آوری است که آموزش الکترونیکی زیرشاخه ای از آموزش از راه دور محسوب می گردد )
یادگیری از راه دور بطور قردادی به بصورت زیر تعریف می شود :
بطور کلی هر سیستم و یا فرایند آموزشی و یادگیری که در آن آموزگار و مربی از لحاظ جغرافیائی و یا زمانی از دانشجویان خود جدا باشند یا دانشجویان از یکدیگر جدا باشند و یا به مطالب آموزشی دسترسی نداشته باشند.
آموزش الکترونیک به نظام آموزشی اطلاق میشود که آموزشدهنده و آموزشگیرنده، بهکمک وسایل و ابزارهایی که فناوری در اختیار آنها قرار داده، با یکدیگر در ارتباطند آموزش الکترونیکی یک شیوه نوین آموزشی می باشد که به منظور دسترسی آسان و ارزان همه به منابع و خدمات آموزشی در هر زمان و در هر مکان با استفاده از فناوری و ارتباطات (از قبیل ابزارهای الکترونیکی) انجام می پذیرد.
در عصر حاضر نیز گسترش سریع شبکه های محلی در سازمان ها و همچنین افزایش روز افزون کاربران اینترنت موجب پدیدار شدن چشماندازهای نو در آموزش اثربخش و خلاقانه و تحقق آرمان «فرصت های برابر آموزشی» با بهرهگیری از سامانه مبتنی بر آموزش الکترونیکی گردیده است.
هر چند آموزش الکترونیکی از فناوری شبکه گسترده جهانی بهره می گیرد٬ ولی به هیچ وجه به آن محدود نمی شود. در عرصه آموزش الکترونیکی٬ علاوه بر آموزش بر مبنای وب٬ آموزش غیرحضوری٬ آموزش از راه دور٬ خودآموزی و آموزش بر مبنای رایانه نیزمی توانند مطرح شوند.
در واقع آموزش الکترونیکی، آموزش و یادگیری توسط ابزارهای الکترونیکی میباشد. به طور معمول محتوای دوره آموزشی با استفاده از انتقال صدا٬ تصویر و متن ارائه می شود که میتواند با بهره گیری از ارتباطات دوسویه بین فراگیران و استاد، کیفیت ارائه دوره آموزشی به بالاترین سطح خود برسد.
استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته تر٬ امکان ارائه اطلاعات و دانش را با کیفیت بهتر و بالاتر فراهم می سازد. مثلاً در کسب اطلاعات ازطریق وب٬ هرچه پهنای باند ارسال داده ها بیشتر شود٬ اطلاعات بیشتری دریافت می شود.
تعاریف متعدد دیگری نیز موجود است که به برخی از آنها می پردازیم.
آموزش و یادگیری از راه دور یک سیستم آموزشی برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده است و زمانی کاربرد دارد که مطالب آموزشی و علمی می باید از جای دیگری گرفته شوند.
در نتیجه به فن آوری های مخصوص از قبیل تکنولوژهای ارتباطی و الکترونیکی و تکنیکها و روشهای آموزشی خاص نیاز است. همچنین هماهنگی های مدریتی و سازمانی از دیگر مشخصه های آن می باشد.
تعریف بالا توسط آقای مایکل مور مدیر اداره مرکزی آموزش از راه دور آمریکا ارائه شده است.
موسسه ای – تی – سی تعریف زیر را برای آموزش و یادگیری از راه دور ارائه داده است:
فرآیند آموزش گسترده یا ارائه منابع علمی و تقسیم فرصتهای آموزشی برای مکانهایی خارج از محیط عمومی کلاسی و دانشگاهی بوسیله فن آوریهایی از قبیل ویدیو ، صدا ، کامپیوتر ، ارتباطات چند رسانه ای و یا ترکیبی از این تکنولوژیها با روشهای سنتی آموزشی .